Публикуваме текста на CNBC, предвид голямата актуалност на проблема у нас / Превод Георги Бурнаски
От уличните лампи и достъпа до кофите за боклук и тротоарите, градовете, в които живеем се нуждаят от постоянна поддръжка и грижи, за да се гарантира, че функционират правилно.
При пътищата не е по-различно, с големи пукнатини и дупки, поставящи шофьори, пешеходци и велосипедисти пред редица потенциално опасни предизвикателства.
Според изданието за 2020 г. на Годишното проучване за поддръжка на пътищата на Алианса на асфалтовата индустрия (AIA), предотвратяването на подобни дефекти може да има значителни финансови последици.
През финансовата 2019/20 година „спешният“ ремонт за запълване на една дупка в Лондон и Уелс струва средно £ 70.91 ($ 94.86). Когато този ремонт е планиран, докладът на AIA посочва средна цена от £ 43.10.
Предвид горното, може би не е изненадващо, че редица бизнеси и организации сега работят по системи и процеси за идентифициране на пътно-базирани проблеми, преди да станат по-голям проблем.
По-рано през годината Министерството на транспорта на Обединеното кралство заяви, че ще работи заедно с местните власти, бизнеса с цифрови карти Gaist и фирми като Uber, Deliveroo и Ocado, за да идентифицират това, което се определя като „горещи точки на дупките“ в Англия.
А тези дни Statkraft Ventures – подкрепена от Statkraft Group, държавна енергийна фирма от Норвегия – обяви, че е инвестирала във vialytics – германска система, която използва монтирани на предното стъкло смартфони за наблюдение състоянието на пътищата.
Казано по-просто, системата използва специално адаптиран смартфон, който е прикрепен към предното стъкло на автомобилът ви. Потребителят отваря приложение на телефона, което улавя данни, свързани с пътната обстановка, включително маркировки, пукнатини и шахти. Тази информация се подава към системата на компанията, която използва алгоритъм за анализ на изображенията и търси повреди в настилката.
Всички проблеми, които се откриват от системата се картографират и качват в базата данни на компанията. След това използват визуализиращ инструмент, който предоставя на потребителите информация за това, къде може да се наложи поддръжка.
Преди месец Университетът в Ливърпул обяви, че е създал нова компания, която да се фокусира върху комерсиализацията на научните изследвания, свързани с пътни дефекти.
Главната цел на други компании, като Robotiz3d Ltd., също е да използва роботика и други технологии, за да подобри начина, по който проблеми като пукнатини и дупки по пътищата се откриват и след това отстраняват.
Занапред компанията, създадена от университета в партньорство с A2e Ltd. ще се стреми да разработи своята автономна система за ремонт на пътища на име ARRES.
Междувременно главният технологичен директор на Robotiz3d, Паоло Паолети, заяви, че предложената система „ще може автономно да открива и характеризира пътни дефекти като пукнатини и дупки, да оценява и прогнозира тежестта на такива дефекти и да отстранява пукнатини, така че да не се превръщат в дупки.“