fbpx

Световното в Катар: големият тест за Туитър на Илон Мъск

Наблюдателите се опасяват, че Световното първенство по футбол, ще покаже пределите на Twitter в ерата на Илон Мъск: с намален брой служители и пълна свобода на изразяване, те очакват изблик на омраза и повтарящи се сривове, пише France 24*.

От една страна е бликащият оптимизъм на Илон Мъск, а от другата е армията от зловещи прорицатели на Twitter. Собственикът на Tesla и нов шеф на сайта за микроблогинг заяви, че трябва „първенството да бъде възможно най-добре отразено в Twitter“. Наблюдатели и бивши служители на сайта се страхуват ,от своя страна, че това състезание ще постави Twitter на колене и че ще има безпрецедентен изблик на туитове на расизъм и омраза.

За Илон Мъск това световно първенство по футбол, представлява голямо предизвикателство. То е едно от най-следените в социалните мрежи събития и ще бъде тест за новия Twitter, в момент на драстични съкращения на персонала. През 2021 г. футболът беше най-коментираният спорт в Twitter, далеч пред баскетбола, американския футбол и бейзбола взети заедно, припомниха от Twitter в края на октомври… няколко дни преди почти целият екип за комуникация да бъде освободен от Илон Мъск.

Twitter и доходният бизнес от кръглата топка

Световното ще покаже стойността на новата му придобивка, най-вече в очите на рекламодателите. Само първенството през 2018 г. в Русия увеличи приходите от реклама с 5% за цяло тримесечие, посочва Wall Street Journal, цитиран от France 24.

Екипите работят от няколко седмици, за да подготвят всичко за Мондиала“, каза Ела Ъруин, вицепрезидент на Twitter, отговарящ за сигурността на сайта малко преди началото на първия мач между Катар и Еквадор.

По този начин тя искаше да успокои футболните фенове, които бяха изненадани от решението на Илон Мъск да затвори офисите на Twitter за уикенда на 20 ноември след поредицата от оставки на служители на компанията. „В течение ли сте, че Световното първенство по футбол започва на 20???“, попита един интернет потребител, видимо съмняващ се в способността на социалната мрежа да осигури „най-доброто възможно покритие“, ако офисите са затворени.

Този диалог с Ела Ъруин илюстрира степента, в която наблюдателите се опасяват, че (хаотичното) разчистване, предприето от Илон Мъск в Twitter, ще отслаби платформата в момент, когато започва твърде противоречивото световно първенство по футбол.

След масовите съкращения и поредицата от оставки, личният състав на Twitter – над 7500 служители преди пристигането на Илон Мъск – „намаля наполовина само за няколко седмици“, подчертава британският всекидневник The Guardian. Цели екипи изчезнаха. „Един инженер ни каза, че отделът му е намалял от 75 души… на трима“, уточнява Wall Street Journal в разследване, посветено на Twitter на Илон Мъск, изправен пред предизвикателството на световното първенство.

В тези условия „шансът е 50% голям срив да засегне Twitter през четирите седмици докато трае първенството“, казва бивш служител на социалната мрежа, пожелал да запази анонимност, интервюиран The Guardian. Една трета от екипите, които трябваше да гарантират, че платформата може да издържи натиска в случай на рязко увеличение на посещаемостта – например по време на световно първенство по футбол – бяха уволнени от новия собственик.

Почти 100% от расистките туитове не се изтриват

Церемонията по откриването и загубата на Катар от Еквадор в първия мач от състезанието не срутиха Twitter. Но това не беше най-очакваният мач. Влизането в надпреварата на тежката артилерия – Бразилия, Германия, Франция позволи допълнително да се тества устойчивостта на Twitter.

От друга страна, началото на това „страхотно спортно събитие“ вече предизвика своя дял от коментари на расова дискриминация и омраза  към цветнокожи играчи без никакви или почти никакви последствия за техните автори, отбеляза Центърът за противодействие на дигиталната омраза (CCDH) в първоначален анализ, резултатите от който бяха публикувани от The Guardian. Британските звезди Рахим Стърлинг и Букайо Сака по-конкретно бяха обект на този изблик на онлайн омраза, уточнява CCDH.

В подборка от 100 туита, публикувани за 24 часа, наричащи чернокожите играчи „негри“ или придружени от емотикони с ясна расистка насоченост, 99 бяха оставени на платформата, съобщава The Guardian.

Правилата за модериране обаче предвиждат цензура на туитове с изрично расистки характер. Проблемът е, че екипите за модериране отново бяха драстично съкратени след поглъщането на компанията от Илон Мъск. „Ние добре знаем, че Twitter работи с много малък персонал и това може да се види в разпространението на съобщения за омраза, които не се модерират“, обобщава Пика Йохансон, онлайн специалист по омразата в Института Алън Тюринг в Лондон.

Разбира се, расизмът срещу цветнокожите спортисти не се е родил, откакто Twitter беше придобит от Илон Мъск: повече от 55% от чернокожите футболисти са били обект на расистки туитове по време на Евро-2020 и Купата на Африка, констатира ФИФА, в съобщение, публикувано през април 2022 г., за да осъди онлайн омразата в социалните мрежи.

Но насърчаването от Илон Мъск на концепцията за „абсолютна“ свобода на изразяване, допълнително влоши ситуацията. Това беше изтълкувано като „сигнал от всички расисти по света, че Twitter е готов да ги приеме“, изразява съжалението си Имран Ахмед, директор на CCDH пред Washington Post.

Осъзнавайки, че такава токсична среда на омраза може да изплаши рекламодателите, Илон Мъск реши да смекчи леко позицията си. Той заяви, че туитове, съдържащи омраза няма да бъдат изнасяни напред от алгоритмите и „че ще трябва специално да ги търсите, за да ги намерите“.

Това изказване не успокои наблюдателите, които се опасяват от вълната на омраза по време на Мондиала. „Всички туитове, идентифицирани [като расистки] от CCHR, използват в съобщенията си в Twitter псевдонимите на обижданите играчи“, отбелязва The Guardian. С други думи, за футболистите ще бъде трудно да не ги видят.

През 2010 г. световното първенство по футбол беше едно от първите събития, които доказаха полезността на услуга като Twitter за проследяване на живо на големи спортни или други събития. По този повод сайтът актуализира цялата си архитектура, за да издържа по-добре на пикове в посещаемостта. Ще докаже ли Катар-2022 г. на Илон Мъск, че неговата визия за Twitter с намален персонал в един дигитален свят с все по-силна омраза има своите граници? Никой не знае.

*Превод Георги Саулов




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"