fbpx

Световният стрийминг пазар продължава своето разрастване

Анализът на Александър Кръстев е от бюлетина на Института за пазарна икономика…

През последните години благодарение на локдауните, налагани в различни форми и строгост от правителствата в опит да ограничат пандемията от Ковид-19, стрийминг услугите успяха да пробият на световната сцена и официално да препотвърдят доминацията си на американския пазар. Стрийминг пазарът расте с бързи темпове. През 2021 г. размерът на пазара е бил около 59,14 млрд. долара (57,96 млрд. евро), а прогнозата за 2022 г. е приходите да достигнат 70,59 млрд. долара (69,18 млрд. долара). Прогнозата на  Grand View Research е, че до 2030 г. размерът на пазара ще достигне 330 млрд. долара.

Тъй като в САЩ около 80% от всички домакинства имат абонамент за поне една онлайн стрийминг платформа, няма големи възможности за растеж на вече наситения пазар. Може обаче да се очаква, че домакинствата и/или индивидуални потребители в други държави – най-вече в Европа, където много стрийминг компании са вече достъпни – да последват този пример и да допринесат за растежа. В Европейския Съюз (ЕС) проникването на  стрийминг услугите е сравнително по-ниско спрямо САЩ. Това се дължи главно на държавите в Източна Европа, където стандартната телевизия все още е най-разпространена и съответно абонатите за стрийминг платформи са под 10% от населението.

Според данните на Евростат делът на потребителите в ЕС, които гледат видео или телевизия на стрийм (Графика 1), както и тези, които гледат филми и сериали чрез стрийминг платформи (Графика 2), като процент от всички хора, се е увеличил. Тези данни също подкрепят фундаменталния аргумент, че процентът на хора, ползващи интернет за стрийминг (както и за гледане на конвенционални телевизионни канали) се увеличава.

Източник: Евростат

Евростат събира данни всяка втора година за този показател, но въпреки това от 2016 г. насам се вижда ясна тенденция към увеличаване на дяла хора, които гледат телевизия или видео на стрийм (стрийминг платформите влизат в тази категория).  

Източник: Евростат (2016-2019 г., 2020-2021 г.)

В графика 2 са представени данни на Евростат относно онлайн закупуването на филми и музика до 2019 г. – много сходно с онлайн стрийминг на филми и сериали. Това означава, че оценката за проникването на тези услуги за периода 2016-2019 г. е завишена и ограничена, тъй като категорията включва и музика, но в същото време не е специфично за стрийм. От 2020 г. насам съществува вече и категория „стрийминг на филми и сериали и сваляния“ – точно категорията, която представя дела на хората използващи стрийминг услуги. Тенденцията от тези данни обаче е ясна – делът на хората, които използват стрийминг услуги се увеличава. Това неимоверно ще доведе до растеж на стрийминг пазара, най-вече породен от увеличаващия се брой абонаменти за най-големите стрийминг платформи.

Кои компании са лидерите в онлайн стрийминга?

По време на локдауните лидерът в стрийминг услугите Netflix увеличи броя абонати в световен мащаб до 222 милиона към февруари 2022 г. Нарасналият брой абонаменти са основният фактор за постигането на печалба от около 7,6 милиарда долара през 2021 г. Nеtflix обаче не е единствената платформа, която е широкодостъпна и увеличава присъствието си извън американския пазар. HBO Max (бившия HBO Go), Amazon Prime Video, Disney+, Apple TV+, Hulu, Paramount+ и още много други не могат да бъдат пренебрегвани. Те регистрират огромен брой абонати и силен растеж през последните две години.

Най-значителен растеж в последно време се наблюдава при платформите Prime Video и Disney+, като те към февруари 2022 имат съответно 175 и 118 млн. абонати. Това е особено забележителен резултат за Disney+, имайки предвид, че платформата съществува от по-малко от три години, а Netflix и Prime Video – съответно от 2007 и 2006 г. Disney+ също регистрира рекорден брой нови абонати от самото си създаване. До края на 2019 г. Disney+ има над 28 млн. абонати, докато прогнозите са били за не повече от 18 млн. В последното тримесечие на 2021 Disney+ е платформата, привлякла и най-много нови абонати – 11,7 млн. – докато Netflix остава назад с едва 8,3 млн. през същия период. Не само това, но Disney+ е много по-малко разпространена в света от Netflix и Prime Video. Едва от 14-ти юни 2022 г. Disney+ стана достъпен в 42 държави и 11 територии, най-вече в Централна и Източна Европа, което се очаква да привлече милиони нови абонати през остатъка от годината. Поради бързите темпове на растеж и все още много непокътнати пазари има немалка вероятност Disney+ да доминира стрийминг сферата и да измести Netflix като лидер и платформата с най-много абонати до 2025-2026 г.

Какво е състоянието на онлайн стрийминг пазара в България?

В последните години делът на потребителите на видео и стрийминг услугите в България се увеличава, но въпреки това остава много малък в сравнение с други държави в Европа. Според публикация на Евростат от април 2021 г., едва 44% от населението на България гледа онлайн телевизия, видео и стрийминг на филми и сериали. Това е вторият най-нисък процент в ЕС след Румъния (37%). Когато обаче разгледаме само стрийминг пазара, отделно от онлайн телевизия и гледане на видеа, според доклад на Statista не повече от 6,5% от потребителите имат абонамент за някоя от достъпните платформи. Предполага се, че този пазар е още много малък в България, като прогнозата е общият оборот да достигне около 12,85 милиона долара през 2022 г. Statista предвиждат също, че оборотът на стрийминг пазара в България ще се удвои до 2027 г. и ще достигне 24,7 млн. долара (24,2 млн. евро).

В момента в България основните платени платформи са Netflix, HBO Max, Prime Video, Apple TV+ и MUBI, като американския стрийминг гигант Netflix поддържа най-висок пазарен дял от около 31% за 2021 година. Втората и третата по големина платформа HBO Мax и Prime Video имат дялове от съответно едва 16% и 15%, което показва колко силна е била доскоро доминацията на платформата Netflix в България. На 14 юни 2022 г. обаче платформата Disney+ официално стана достъпна в България. Нейното присъствие на пазара неимоверно ще размести позициите на другите платформи. Не може да се каже дали Netflix ще бъде изместен от лидерската си позиция в България в обозримото бъдеще – все пак Netflix има над 170 000 абоната преднина пред Disney+ и е два пъти по-голяма от втората по големина платформа HBO Мax.

Заключение

Стрийминг услугите в САЩ и ЕС стават все по-достъпни и по-общоприети. Както се вижда от данните на Евростат, делът на потребителите в ЕС, които използват интернет за гледане на филми и телевизия се увеличава последните години, а от 2020 г. насам, откакто има статистика за стрийминг услуги отделно, се наблюдава увеличение в броя абонати. Този пазар продължава да се разраства, включително и в държави като България, където се очаква общият пазарен оборот да се удвои до 2027 г. Възможно е и лидерът на пазара Netflix да бъде изместен от платформата Disney+ до 2025 г., позовавайки се на популярността на съдържанието във втората платформа и бързите темпове на растеж, които изпреварват прогнозите. Като цяло се очертава разпространението на стрийминг платформите да промени медийния пазар и да постави сериозно предизвикателство върху утвърдените модели и играчи (телевизионни канали, местни сайтове и др.) както по света, така и в България.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"