Защо TikTok и Binance решиха да инвестират в африканския футбол

Защо TikTok и Binance решиха да инвестират в африканския футбол

Спонсорите на турнира за Купата на Африканските нации 2022 (CAN), която в момента се провежда в Камерун, стават все по-разнообразни. Към историческите партньори на африканския футбол се присъединяват нови, най-вече от IT-сектора, пише в свой коментар RFI.

В исторически аспект виждаме две големи френски предприятия: Total и Orange. Преди пет години Total дори даде името си на турнира. Не трябва да се казва „CAN 2021“, а „CAN 2021 TotalÉnergies“. Договорът за наименованието е сключен до 2023 г. Производителят на петролни продукти присъства на континента почти от век и реализира на него една трета от производството си.

За мобилния оператор моделът е почти същият. Присъствието му на него е от дълго време и Африка се превърна в ценен източник на печалби. Двете партньорства бяха създадени имено с цел поддържането на тези сегашни и бъдещи отношения. За сметка на това за новодошлите TikTok и Binance е инвестиция в бъдещето.

Договорът с китайската социална мрежа TikTok беше обявен в началото на годината в Яунде. По официални данни на Африканската футболна конфедерация TikTok има 1,4 млн. абонати. TikTok смята да се превърне в незаобиколим портал за футбол. Той беше партньор и на Европейското първенство по футбол през миналата година. Хаштагът „футбол“ е генерирал 273 млрд. гледания.

Ставайки официален партньор, социалната мрежа за видеосподеляния разпространява видео материали за мачовете от деня и предоставя многобройни други възможности на абонатите. Така той предлага на света нова витрина за африканския футбол. И това не само за настоящия турнир, но и за CAN 2022, както и зе женската CAN, която ще се проведе по-късно през годината в Мароко. Тъй като TikTok е китайски, той представлява за Пекин допълнителен инструмент за влияние. Поради икономически и геополитически причини Китай има много силно присъствие в Африка.

Другият нов, Binance, е по-малко познат сред феновете на кръглата топка, но вече има значително влияние в Африка.

Дружеството е създадено през 2017 г. в Хонг Конг и от 2018 г. се превърна в най-голямата платформа за обмен на криптовалути в Африка със седалище в Уганда. Неговата цел е да превърне 300-те млн. фенове на CAN в клиенти на своята платформа. Африканският континент е обещаващ източник за виртуалните валути. Те вече навлязоха в ежедневието на хората за трансфери от една страна в друга, особено в страните, където криптовалутите са волатилни.

Binance преследва и друга цел: да привлече любителите на on-line спортните залагания, които правят фурор сред африканската младеж. Залагания, които често се предлагат във виртуална валута.

Дали появата на тези два спосора е свидетелство за засиления интерес към африканския спорт?

Тези две компании съществуват благодарение на смартфона. Това е средството, което гарантира бърз достъп до техните услуги сред африканското население. Но другите чуждестранни предприятия все още се колебаят да се ангажират с африканските състезания.

Според Венсан Шодел, експерт по спортен бизнес, организационните проблеми, които се проявиха в Камерун още от самото начало на турнира все още отблъскват големите марки. Да припомним: мач, чиято продължителност беше намалена заради арбитър, национални химни на страните, които не могат да бъдат намерени, рекламни екрани, които не са включени при началото на срещата.

Африканският футбол има значителен икономически потенциал, който все още е твърде подценен. Общият му оборот е съизмерим с този на първа лига в някоя европейска страна. Телевизионните права се предоставят по-скоро на бартер, а не след проведен търг. Според Венсан Шодел по-стройна и по-надеждна организация би могла да привлече нови спонсори.

Превод Георги Саулов




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"