fbpx

Динамика на населението: неоценяваният еврозонов риск

  1. Постановка

Страната ни се готви за включване в еврозоната. Доминира приповдигната ентусиазирана (но и ирационална) еуфория в очакване на лесно придобивани позитиви. Всички възможни рискове са загърбени, важното е, че се включваме в клуба на богатите. Колко му трябва на многострадалния ни народ – да слави политиците си, които са го повели при богатите. Не се мисли, не е редно да се мисли, не трябва да се мисли за някакви си там трудности – то къде ли ги няма и в бъдеще вероятно ще ги има. Но при богатите е и ще бъде по-друго – там, ТЕ, няма да ни изоставят, ще ни помагат, ще ни издърпват, ще ни подхвърлят в канчето по някоя и друга монетка. И ако трябва, ако е необходимо, ние ще им лъскаме обувките („само за две цигари лъскам обувки стари…“), ще им отваряме и затваряме вратите на автомобилите, ще си ги гледаме в очите. Та как иначе бихме могли да сме заедно с богатите …

Междувременно малко по малко, но твърдо и стабилно, се стопяваме. Проекциите вещаят продължаващо намаление на населението, но и това ще се реши – например чрез внос на трудоваци. Демографските прогнози на различни по характер национални и международни организации (МВФ, СБ, ООН, БАН, НСИ и др.) вещаят в средносрочна перспектива (т.е. в следващите 4-6 години) населението на страната ни да намалее до около и под 6 млн.души, а остава загадка как ще продължава стабилно очертаният низходящ демографски тренд в дългосрочен план.

При всички демографски прогнози евентуалното включване, или не, на страната ни в еврозоната не се маркира, т.е. и да сме в еврозоната, и да не сме, демографските ни процеси ще си следват своите си трендове. От такива нелицеприятни предвиждания нашият роден национален макроикономически елит получава стомашно разстройство, поради което притеснителните прогнози е добре да преминават на заден план. Най-добре би било изобщо да не се дискутират (каквато политика възприема Министерството на финансите, когато по необходимост и по задължение, т.е. по външен натиск, е призвана формално да подготвя средносрочни прогнози при подготовката на поредния скоропостижен държавен бюджет), но в едно общество с претенции за действаща демокрация отделни групички от обществото притежават правото да издърпват на по-предни позиции подтискащи натяквания.

В настоящата бележка се прави опит да се оцени дали и доколко евентуалното ни предстоящо включване в еврозоната би могло да повлияе върху миграционното движение на населението. Не е известно този въпрос да привлича вниманието на макроикономическия ни елит, т.е. неблагоприяни последствия от подобен вид риск официално не се предвиждат.

Всички използвани данни по-долу са почерпени изцяло от Eurostat.

  1. Миграционни ефекти

На Фигура 1 е представена динамиката на населението на 9-те страни, които преди 90-те години на миналия век бяха членки на Съвета за икономическа взаимопомощ (СИВ), а по-късно се включиха в ЕС (условно наричани „страни СИВ-ЕС“), за последната декада.

Фигура 1

Нищо ново! Населението на България намалява най-бързо, с 8,3% за оценявания период. Редукцията на населението у нас е рекордна както за страните СИВ-ЕС, така и за всички страни-членки на ЕС! Хърватия ни следва по този неблаговиден показател със спад на неселението от 7,6%, но там обществените процеси се развиха по особен начин и придобиха неблагоприятни измерения.

От страните, показани на Фигура 1, Латвия е следващата страна с чувствителен спад на населението (5,8%). Латвия е член на еврозоната от 2014 г. и тя се включва към еврозоната с най-ниска степен на реална конвергенция от страните от Централна и Източна Европа (Таблица 1). Няма достатъчно информация за извличане на надеждни статистически зависимости, но все пак е показателно, че изтичане на население и миграционните процеси са по-слаби в страни, които отбелязват по-висока степен на реална конвергенция към ядрото на страните в ЕС и еврозоната.

Таблица 1; *2012 г. (най-ранна година за показателя в Eurostat към средата на 2025 г.);

На Таблица 1 може да се проследи, че през 2023 г. равнището на потребителските цени у нас е под 60% от средното ценово равнище в ЕС. То е най-ниското не само за страните СИВ-ЕС, но и за всички страни-членки на ЕС. Прирастът на потребителски цени за страните, посочени в Таблица 1, спрямо цените средно в ЕС, е примерно по около 1,5 процентни пункта средногодишно. За нас посоченият прираст вероятно ще бъде по около 2 процентни пункта средногодишно (каквото е в Хърватия на първата година на членство) в продължение поне на декада. Добавената към врозоновата инфлация ще формира определено социално напрежение, което би могло да поддържа миграционния поток на местните жители към страните от ЕС.

  1. Заключение

Активен изходящ миграционен поток у нас се наблюдава непосредствено след началото на демократичните промени през 90-те години на миналия век. Евентуалното членство в еврозоната премахва всякакви ограничения за презгранично движение на населението, което би следвало да се отчита като възможност за ускоряване на миграционните процеси. Принос за неблагоприятното развитие на демографските процеси у нас дава и поддържаната висока степен на социално разслоение (най-високото в ЕС).

Рискът от продължаването (а дори и активизирането) на вътрешните изходящи миграционни потоци за България при включването на страната в еврозоната не е за подценяване. Макроикономическото управление на страната следва задължително да се съобразява с подобна реалност и да планира своята активност в съответствие с актуализираните демографски оценки.

Възможностите на макроикономическото управление за туширане на негативните ефекти в посочения контекст не са много. Проблемите опират до усъвършенствуване на вътрешното институционално устройство и най-вече – до ускоряване на реалната финансово-икономическа конвергенция към европейските структури.

Потенциалният риск остава все пак като възможност, която би могла и да не се реализира, но управлението на страната е длъжно да се стреми да намалява вероятността за реализация на неблагоприятен сценарий с непредвидими последствия в социално-икономически план.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"