Само за няколко години Китай намали приноса си за развитието на световния икономически растеж от 30% на 10%, коментира колумнистът на Capital.fr* Кристофър Дембик, ръководител на отдела за макроикономически изследвания в Saxo Bank…
В днешната публикация ще се спрем на световните въздушни товарни превози. Интересуваме се от обема на въздушните товари от Хонконг, който използваме като барометър за измерване на състоянието на китайската икономика. Последните данни бяха публикувани на 11 ноември. Ние следим отблизо цифрите за растеж на въздушния транспорт на основните центрове в Азия и Европа, тъй като те обикновено са много чувствителни към конюнктурните промени, особено в производствения сектор. Те ни предоставят информация за реалното състояние на световната икономика.
На 11 ноември международното летище в Хонг Конг публикува последните си данни. Това е най-големият център за въздушни товарни превози в света. Да назовем нещата с истинските им имена: данните не резкриват добра картина на китайската икономика. Стриктната политика на нулев Ковид, провеждана от правителството, продължава да тежи върху активността на въздушния транспорт. След бързото възстановяване през 2021 г., обемът на въздушните превози продължава непрекъснато да се свива от месец февруари насам. Няма причина да вярваме, че ситуацията ще се подобри скоро.
Последните данни, публикувани през октомври, показват спад от 23,8% на годишна база. Това е почти колкото историческият спад, регистриран през януари 2009 г., когато въздушните товарни превози се свиха с 28,9%. Този резултат е по-лош, отколкото при налагането на първите здравни ограничения в света през пролетта на 2020 г. (-13,1%). Данните за тримесечието, които неутрализират ефекта от месечните вариации, показват през октомври спад от 23,2% на годишна база. Това още веднъж потвърждава тезата, че политиката на нулев Ковид тежи много на китайската икономика.
Но според нас, страната няма скоро да се откаже от нея. По-лошото е, че смекчаването на мерките за контрол срещу Ковид-19 изглежда малко вероятно да стане в момент, когато новите случаи се увеличават главоломно в повечете големи градове. Ако екстраполираме данните от Тайван (последната държава, която прекрати политиката си на нелув Ковид), Китай може да регистрира 700 000 смъртни случая през следващите пет месеца.
Разбира се, това е груба оценка. Но тя показва, че в момента е невъзможно да се изостави политиката на нулев Ковид. Всичко това обаче има последици в световен мащаб. Докато преди пандемията, приносът на китайската икономика за световния икономически растеж беше 30% (повече от общия принос на Съединените щати и еврозоната), тази цифра сега е спаднала до около 10%. Китай вече не е двигателят на световния растеж, какъвто беше преди, наред със Съединените щати.
*Превод Георги Саулов