fbpx

Международна инвестиционна позиция. Изтичане на национален капитал

  1. Постановка

Официалната финансово-икономическа статистика както у нас, така и в ЕС, следи регулярно презграничното движение на капитали. Отчетите са по две линии: (1) Презгранични капиталови потоци. Този вид статистика се съдържа в платежния баланс; (2) Общ обем (фонд) на презгранично инвестирани капитали. Този вид статистика се съдържа в таблиците за Международна инвестиционна позиция (МИП).

И двете статистики имат своята познавателна стойност. Редно е макроикономическото управление да оценява съдържателно презграничното движение на капитали, да проследява тяхното въздействие и да проектира евентуалните последствия най-вече върху развитието на националните финансово-икономически процеси.

В настоящата бележка се проследява и анализира динамиката на чуждестранните активи (акумулирани местни инвестиции в чужбина), от една страна, и на натрупани чуждестранни пасиви (различни капитали с чуждестранен произход в страната), от друга. Тази информация се съдържа в МИП. Нетната МИП се изчислява като разлика между чуждестранните активи (със знак „плюс“) и чуждестранните пасиви (със знак „минус“).

За междустранова сравнимост нетната МИП се съотнася с равнището на БВП.

От 2010 г. насам Европейската централна банка формира препоръка за отделните страни-членки на ЕС за спазване на определено равнище на нетната МИП с оглед на предотвратяване на макроикономически дисбаланс. Към настоящия момент критерият е: Съотношението между нетната МИП, от една страна, и БВП, от друга, да не е по-малко от минус 35%.

Допуска се и се предполага, че сумарният относителен размер на националните капитали, инвестирани в чужбина, ще е по-нисък от относителния размер на чуждестранните капитали, инвестирани в страната, но в определена граница, т.е. не прекалено ниски. Подразбира се, че при по-слабите икономики относителната величина на нетния МИП спрямо БВП ще е отрицателна величина, докато при по-развитите и по-силни икономики ще се наблюдава активно инвестиране в чужбина, т.е. относителният размер на нетната МИП може да бъде и ще бъде позитивна величина. Поставената долна граница предполага, че прекалено голямата зависимост на страната от чуждестранни инвестиции я поставя в рискова ситуация, т.е. съществува риск от загуба на част от суверенитета при приемането на макроикономически решения.

Използваната първична статистика е изцяло от Eurostat. С оглед на междустранов анализ и съпоставка се привежда информация за сравними с България страни, които са членки на ЕС. Те са две групи страни: първо, членки на еврозоната (Естония, Латвия, Литва и Словакия) и второ, страни в дерогация (Полша, Румъния, Унгария и Чехия).

С оглед на открояване на възлови особености се привежда усреднена статистика за двете групи при използване на непретеглено средноаритметично усредняване.

  1. Задгранични капиталови фондове

Показателни са измененията в нетната МИП за България и за посочените по-горе групи страни за последната декада и половина (Фигура 1).

Фиг. 1

Непосредствено след тежко изживяната финансово-икономическа криза през 2007-2008 г. чуждестранните инвестиции у нас доминират над инвестираните местни капитали извън страната. През 2008 г. общата величина на чуждестранните инвестиции в България се оценява на 57 млрд.EUR, докато българските инвестиции в чужбина са 22 млрд.EUR, а БВП е 37 млрд.EUR.

След 2008 г. започва активната инвазия на български капитали в чужбина, като към края на разглеждания период (2024 г.) обемът им достига 96 млрд.EUR, т.е. бележи средногодишен прираст от 9,7%! Същевременно притокът на чуждестранен капитал в страната е значително по-сдържан – едва 3,6% средногодишно. За същия период номиналният БВП бележи прираст от 6,6% средногодишно. Основен двигател за прираста на номиналния БВП са услугите, чийто дял в Брутната добавена стойност расте от 63% през 2008 г. на 72% през 2024 г.

Съпоставката със сравнимите с нас страни-членки на ЕС (Фигура 1) показва значително по-спокойна динамика на нетния МИП при тях. В тези страни като цяло притокът на чуждестранен капитал е по-интензивен, а презграничното изтичане на национален капитал – по сдържано.

В началото на периода се променя системата на данъчно облагане у нас. В края на 2008 г. Народното събрание прие въвеждането на 10-процентен плосък данък, който влезе в сила от следващата година. Идеята на данъчната промяна бе капиталистите (собственици на производствени мощности) да разполагат с по-високи печалби, които (се предполагаше) ще се върнат в икономиката във вид на нови инвестиции. Тези очаквания не се потвърдиха. Нормата на натрупване у нас спадна от близо 23% в началото на периода до около 17% в края на периода и се утвърди като най-ниска за разглежданите страни, а социалното разслоение (измервано с коефициента на Джини) се установи най-високо за ЕС.

За наблюдаваната динамика у нас на Фигура 1 съдейства също и действието на паричния съвет .

  1. Заключение

България е най-бедната страна в ЕС (измерено с номинален БВП на човек от населението). Същевременно се оказва, че България систематично предпочита да финансира икономическия растеж в развитите страни (чрез изпреварващ износ на капитали), вместо да подпомага развитието на собствената си икономика.

Включването на страната ни в еврозоната ще премахне всякакви пречки и ограничения за свободно презгранично движение на капитали. В такъв случай се появява риск за интензифициране на негативното за страната ни презгранично движение на капитали, отколкото за неговото подтискане.

Макроикономическото управление следва да е наясно с подобен вид риск и да се стреми да го предотврати. Държавата може да въздейства позитивно върху протичащите процеси чрез, първо, повишаване на качеството и ефективността на действие на националните институции, второ, мобилизация на свободни финансови ресурси, активиране изграждането на инфраструктурни проекти, подпомагане на местната инвестиционната политика, трето, поддържане на ефективна данъчна политика.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"