fbpx

2020 година добра за българските ТИР превози след кошмарна 2019-та

За България 2019 година е била кошмарна по отношение на товарните автомобилни превози. Страната ни отчита рязък спад спрямо 2015 година по всички показатели, сочат данните на Евростат.

На база тонкилометри страната ни е първа по спад ( -36,4 %), следвана от Чехия (-33,5 %) и Естония (-23,5 %). Повече от половината страни членки отчитат увеличение, като най-голямо е при Литва (+100,6 %), Румъния (+56,4 %), Кипър (+52,4 %) и Гърция (+42,7 %).

При транспорта, отчитан само на база тонове, картината е същата. България отново е с най-голям спад (-29,1 %), следвана от Гърция (-15,7 %) и Франция (-9,0 %).

Евростат отчита като важен фактор за увеличаването на автомобилния товарен транспорт между 2015 и 2019 г. развитието на международния транспорт. Всъщност увеличаването на международния транспорт в tkm предполага или че се изминават по-дълги разстояния, или че се превозват по-тежки товари, често в комбинация: международният транспорт обикновено се извършва с по-тежки товари на по-дълги разстояния, докато празните пътувания се избягват, доколкото е възможно.

На ниво ЕС международният автомобилен товарен транспорт в tkm е нараснал с 14,6 % между 2015 и 2019 г. Десет държави-членки отбелязват увеличение през този период, някои от които значителни – повече от два пъти в Гърция (+172,3 %) и Литва (+110,3 %), а също така в Кипър (+80,8 %) и Румъния (+64,6 %). На другия край на скалата, сред 16-те държави-членки, за които международният транспорт падна, се открояват Чехия (-62,6 %), отново България (-41,0 %) и Естония (-34,9 %).

Повечето от държавите-членки регистрират намаление на дела си от общия международен търговски транспорт на ЕС в tkm през периода 2015-2019 г., както и през 2020 г. Най-голям спад между 2015 и 2019 г. се наблюдава в Чехия (-4,2 п.п.), България ( -4,1 процентни пункта), Унгария (-4,0 процентни пункта) и Словения (-3,0 процентни пункта), докато Литва (+8,1 процентни пункта), Полша (+6,5 процентни пункта) и Румъния (+3,6 процентни пункта) увеличават дела си от общата кръстосана търговия на ЕС.

Картината през 2020 година коренно се променя и спрямо 2019-та и общият автомобилен товарен транспорт в ЕС спада с почти 1% по отношение на тонкилометри (tkm) заради ковид пандемията. Евростат отчита, че едва през трето и четвърто тримесечие автомобилният товарен транспорт се е възстановил до нива, дори по-високи от преди пандемията

България обаче е сред страните със сериозен годишен ръст – (+58,5 %), следвана от Чехия (+43,6 %).

По отношение на тонажа 2020 година отново е добра за България спрямо предходната 2019-та. Докато общият автомобилен товарен транспорт в ЕС отбелязва спад от -3,8 % на пренесените тонове, България е с най-голямо увеличение на тонажа (+18,9 %), следвана от Дания и Литва (и двете с +6,2 %)

Средният товар на превозните средства за ЕС е бил 14,3 тона през 2019 г., с национални товари от 13,4 тона и международни товари от 16,0 тона. През 2020 г. тези средни товари на ниво ЕС остават същите.

През периода 2015—2019 г. средното изминато разстояние от товарните превози се е увеличило с 5,4 %, като страната ни отново е със спад (-10.3) макар е не толкова голям, както при Чехия (-42,1 %), Кипър (-25,3 %) и Естония (-24,0 %).

През 2020 г. средното изминато разстояние за ЕС продължавасвоята възходяща тенденция с увеличение от 3,0 % в сравнение с 2019 г. Петнадесет държави-членки показват увеличение, като най-високо е то при Чехия (+57,4 %) и България (+33,3 %). Най-голямо намаление се наблюдава в Румъния (-13,2 %), Латвия (-10,7 %) и Дания (-7,7 %).

На ниво ЕС повечето от стоките са били превозвани на разстояния между 300 и 999 км.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"