fbpx

Airbus с мегапоръчка за 255 самолета

Европейският производител Airbus получи мегапоръчка за 255 самолета A321 още в първия ден на авиоизложението в Дубай. Тя се изчислява на €29 млрд.

Това е първата голяма поръчка от началото на пандемията и четвъртата най-голяма в историята на Airbus. Тези 255 самолета се разпределят между 4 компании: унгарската Wizz Air, американската Frontier Airlines, мексиканската Volaris и чилийската Jetsmart. Тези четири low-cost компании принадлежат на един акционер – американският Indigo Partners, който се специализира във въздухоплаването.

Според официалната ценова листа на Airbus, поръчката е за около $33 млрд, но Indigo Partners е получил отстъпка поради размера й. Предвижда се първите доставки да започнат през 2025 г. В момент, в който въздушният транспорт се съвзема мъчително от пандемията и затварянето на границите, Indigo Partners предвижда пълното му възстановяване през 2023-2025 г.

Тази поръчка идва точно навреме, за да смекчи удара с провалената доставка на френски подводници за Австралия.

Теснофюзелажният (с една пътека) А321 се ползва с голям успех

А321 е абсолютното оръжие. Предвиден за средни дистанции, той се позиционира върху сегмент, който е значително по-малко засегнат от ограниченията за придвижване, отколкото полетите на дълги разстояния. В момента той е най-предпочитаният от клиентите, защото е гъвкав, бърз и с малка консумация на енергия. На него се падат 60% от поръчките. Airbus трябва да произведе 7 500 броя от него в следващите години.

От тези 255 самолета, 29 ще бъдат от бъдещия модел XLR, теснофюзелажен с „широк обхват на действие“. Той ще може да извършва полети на дълги разстояния, които сега са запазени за огромните B777 и A350, но и традиционните полети на средни разстояния.

Ако Airbus върви добре, това означава, че Boeing е в криза. Офертите на Boeing представляват проблем, тъй като наблюдаваме непрекъснато инциденти, които притесняват клиентите. Освен това low-cost компаниите имат нужда от гъвкав инструмент и А321 е отличен отговор на актуалната икономическа ситуация. Boeing не могат да противопоставят адекватен продукт.

Засега американският авиопроизводител се отчете на изложението само с една поръчка за 11 самолета B737 от старото поколение, при това приспособени за транспортни нужди.

Очевидно е, че вече ще се пътува по друг начин. Системата на въздухоплаването, авиокомпаниите, въздушният транспорт не са същите. Използването на огромните самолети за дълги разстояния ще намалява за сметка на по-гъвкави продукти. Големият печеливш от кризата са low-cost компаниите. И именно А321 отговаря перфектно на тази ситуация. Той харчи по-малко и съответно въглеродните му емисии са значително по-малки.

***
По материали на RFI и Franceinfo, превод Георги Саулов




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"