Италия, подкрепена от други четири страни, иска петгодишна отсрочка за края на двигателите с вътрешно горене. Рим предлага да се отложи за 2040 г. спирането на продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене в ЕС, вместо 2035 г. както е в дисутираното понастоящем от държавите-членки предложение на Брюксел. Италия е подкрепена от България, Португалия, Румъния и Словакия, пише RFI.
Това е нещо, което не се вписва в плановет на Брюксел, чиито големи амбиции за климата вече са поставени под въпрос от повишаването на цените на енергията и недостига на първични суровини. Предложението за намаляване до нула на емисиите на СО2 от новите автомобили в съюза означава де факто спирането на продажбите на автомобили на бензин и дизел за сметка на 100% електроавтомобили.
Пет страни се обявяват против този календар. Те са водени от Италия, чието предложение краят на автомобилите с двигатели с вътрешно горене да се отложи за 2040 г. и да се наложи намаляване с 90% на емисиите за продажбата на нови коли в 2035 година.
Италия твърди, че иска да избегне „непропорционалните и ненужните разходи както за автомобилния отрасъл, така и за клиентите“, които се дължат на необходимостта от развитието на инфраструктура за зареждане и за производство на батерии, което изисква време и пари.
Германия, където автомобилостроенето също има значителен дял в икономиката, се обявява също за по-голяма гъвкавост, за да продължи да продава автомобили с двигатели, които ползват елктрогорива, произведени на базата на декарбонирано електричество.