БДЖ се включва в инициативата Connecting Europe Express – едно от най-емблематичните събития за популяризиране на железопътния транспорт в Европейската година на железниците, съобщават от дружеството.
Влакът, който ще свърже символично цяла Европа, тръгва на 2 септември от Лисабон, Португалия, като страна председателстваща Съвета на Европейския съюз, и ще премине през столиците на страните членки на ЕС в периода до 30 септември.
Connecting Europe Express има около 40 спирки по маршрута на своето пътуване, на всяка от които ще бъде организирано събитие с разяснителна кампания и дискусия за ползите от железопътния транспорт и какво трябва да бъде направено, за да се превърне в предпочитан за пътниците и бизнеса.
В България експресът ще влезе през граничния пункт Кулата-Промахон и ще пристигне на столичната Централна гара късно вечерта на 15 септември. Отпътува на другия ден следобед през Искърското дефиле и по маршрута Мездра-Горна Оряховица до Русе, откъдето на 17 септември ще продължи пътуването си към Румъния.
Целта на Connecting Europe Express е да демонстрира доброто сътрудничество между всички железопътни и инфраструктурни оператори в ЕС в обединението им за единство около идеята за популяризиране предимствата на железниците като привлекателен и устойчив начин за придвижване и се постави акцент върху неговия иновативен характер.
Железопътният транспорт е екологичен, безопасен и енергийно-ефективен. Емисиите от въглероден диоксид, генерирани от него, са многократно по-ниски в сравнение с тези при другите видове транспорт. Тези предимства извеждат на преден план в транспортната политика приоритетното развитие на железопътния сектор.
Темата за намаляването на вредните емисии от транспорта е все по-актуална и дискутирана на европейско ниво. През 2019 г. ЕК представи концепцията за прилагане на т.нар. Зелена сделка, която налага сериозни мерки за ефективно използване на ресурсите и намаляване на замърсяването. Амбициозният план е до 2050 г. Европа да бъде екологично неутрална от влиянието на въглеродни емисии. Екологичният потенциал на железопътния транспорт е причината той да има такова централно място в политиката на ЕС за трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T).