В писмо до премиера Янев и министрите на туризма, финансите и здравеопазването Асоциацията на индустриалния капитал в България подкрепи предложението на Националния борд по туризъм за предприемане на комуникационна кампания със стимули за насърчаване на ваксинирането срещу COVID-19 в България.
Според туристическия бранш е необходим рестарт на ваксинационната кампания чрез организиране на проактивна позитивна и привлекателна за българските граждани комуникационна кампания. Сред целите й трябва да са общественото здраве и преодоляване на пандемията COVID-19, както и създаване на възможности за осъществяване на търговски дейности и икономически подем.
От Националния борд по туризъм предлагат всеки ваксиниран българин да получава от държавата ваучер на стойност 50 лв., който да бъде използван в ресторантите и в хотелите в България (има широк кръг от услуги – атракциони, балнео и СПА, еднодневни екскурзии).
Дават се примери от САЩ, където вече над 38 % от гражданите са напълно ваксинирани, а на местата със неупотребявани дози ваксини активисти, власти и фирми са започнали да предлагат различни стимули, с които да мотивират скептично настроените хора. Щатът Охайо всяка седмица отпуска по жребий награда от 1 милион долара – в лотарията участват гражданите, които вече са имунизирани. В Ню Орлиънс пък за всяка инжекция с ваксина ще се полагат по половин килограм лангусти безплатно.
От своя страна АИКБ изтъква, че не само ходът на кампанията за ваксиниране срещу COVID-19, но и нагласите на българите по този въпрос са твърде тревожни. Резултатите от емпирични социологически изследвания проведени от „Eurofound“ показват критично ниско ниво на хора, които имат намерение да бъдат ваксинирани срещу COVID-19, посочват работодателите.
Данните от емпиричното социологическо изследване ясно говорят за съществуващи сериозни проблеми в комуникацията между официалните власти и обществото по отношение на необходимостта от масово ваксиниране в повечето страни от ЕС, като България е без съмнение най-тревожният случай.
В позицията на бизнеса се подчертава, че най-големите проблеми възникват точно в областта на осигуряването на убедителна и ясна комуникация относно ефикасността и безопасността на ваксините. Този факт се споделя и от изследователите на общественото мнение на европейско ниво.
В приложените от АИКБ графики се вижда катастрофалната разлика в нагласите на българските граждани и гражданите на останалите страни в ЕС.
С оглед на тази безспорна за нас констатация, Асоциацията на индустриалния капитал в България смята, че трябва да бъдат разглеждани в диалогичен режим всички разумни предложения за промяна в съществуващите нагласи на българските граждани по отношение на ваксинирането срещу COVID-19, заключава писмото на работодателите.