Президентът на Бразилия Жаир Болсонаро уволни главния изпълнителен директор на производителя на петрол Petrobras – вторият за два месеца – след като компанията отказа да продава горива с отстъпка на потребителите, предупреждавайки, че това ще доведе до недостиг на дизелово гориво, съобщава Ройтерс.
Болсонаро призова за избор на нов борд в изявление, публикувано в полунощ местно време, отваряйки пътя към пълна промяна на изпълнителното ръководство.
Жозе Мауро Ферейра Коелю е третият главен изпълнителен директор на Petrobras, уволнен от Болсонаро заради цените на горивата. Президентът, който се стреми да бъде преизбран през октомври, но изостава в проучванията, заявява, че Petrobras трябва да използва печалбите си, за да намали цените на горивата и да помогне за контролиране на инфлацията.
Агенцията припомня, че по-рано тази година Болсонаро е уволнил и министъра на енергетиката.
Правителството контролира Petroleo Brasileiro SA, както е официално известна фирмата, с по-голямата част от акциите с право на глас, дори ако частните инвеститори притежават повече от 60% от компанията.
Ройтерс посочва, че Бразилия навлиза в решаващ период за осигуряване на доставките на дизелово гориво и ръководството на Petrobras предупреди правителството миналата седмица, че помпите може да „пресъхнат“ по време на ключовия сезон за прибиране на реколтата на соя, ако компанията не продава гориво на пазарни цени.
Petrobras изтъква, че фирмата и други вносители ще се борят да осигурят дизел на фона на най-сериозния недостиг на гориво от 14 години, казаха източниците.
Анализатори, частни вносители и служители на петролния регулатор ANP са потвърдили тези опасения.
Изявленията на Petrobras подчертават риска от недостиг през третото тримесечие, когато търсенето на дизелово гориво нараства сезонно в Бразилия, както и в Съединените щати. Страната от Южна Америка доставя най-голямата реколта от соя в света през август.
Доставката на дизелово гориво се превърна в глобален проблем, след като санкциите срещу Русия промениха търговията с горива и сведоха международните запаси до исторически ниски нива. Страните вносители преценяват риска както от нарастване на разходите, така и от изчерпване на доставките, тъй като индустрията затваря рафинериите за ремонт или за намаляване на въглеродните емисии.
Притесненията в Бразилия относно вноса на дизелово гориво през втората половина на годината нарастват, след като основните доставчици – рафинериите на САЩ в Персийския залив, започнаха да пренасочват товарите към Европа.
Ръководството на Petrobras, чиито подзаконови актове забраняват да продава гориво на загуба без компенсация, предложиха в изявлението си Бразилия да намали данъците или по друг начин да субсидира горивата на потребителите, цитирайки примера на няколко държави от Европейския съюз.
Субсидиите за гориво струваха на Бразилия около 7,5 милиарда реала (1,6 милиарда долара) през 2018 г., когато бившият президент Мишел Темер ги приложи за няколко месеца, за да спре националния протест на превозвачите, припомня Ройтерс.
Цената на подобна мярка тази година може да надхвърли 60 милиарда реала, смятат запознати.