Брокерите на борсата заложиха на спада в акциите на производителите на електрически автомобили и спечелиха близо 15 милиарда долара. Курсът на акциите на компаниите производителки се срина през тази година и отбеляза 2-3 пъти по-голям спад на Уолстрийт, отколкото другите акции, пише Les Echos*.
В Париж на световното автомобилно изложение електрическите коли са в центъра на интереса на посетителите. Но на Уолстрийт около колата на утрешния ден все още няма консенсус. Този сектор е обект на внимание от брокери, които спекулират с падането на цените на акциите на автомобилните компании с къси продажби. Те спечелиха близо 15 милиарда долара благодарение на спекулации с къси позиции. Нереалните оценки на тези акции ускориха спукването на този спекулативен балон, благодарение на спада на индекса Nasdaq през 2022 г.
През тази година Lordstown Motors загуби 53%, Lucid и Rivian – 69%, а Canoo и Xpeng – 82% от стойността си. Лидерът Tesla бележи спад от 45%, което е два пъти повече от най-големия спад на някоя от 500-те най-високо оценявани американски акции на борсата (-22%). Лошото им представяне на фондовия пазар е сравнимо с това на двата автомобилни гиганта General Motors и Ford.
Компаниите, които са свързани със сектора, като производителите на електрически батерии и водородни горивни клетки, също са засегнати. Plug Power губи 35%, а Blink Charging губи 46%. Ако слабите продажби и несигурната рентабилност могат да бъдат простени на пазарите, обхванати от еуфория, присъдата на фондовия пазар е сурова в условията на рецесия и глобална криза (геополитическа, инфлация). Инвеститорите вече не са склонни да мечтаят за колата на бъдещето.
25 години затвор
Всички сектори като цяло са засегнати. Tesla, въпреки че е една от иконите на Wall Street, е втората компания след Apple, към която са прицелени късите продажби. Nikola (-71%), компания, специализирана в производството на автомобили с алтернативно задвижване, като водород, беше в полезрението на независими изследователски фирми повече от две години. Наскоро нейният основател Тревър Милтън бе признат за виновен в измама и неверни твърдения, за да предизвика покачването на цените на акциите на своята компания. Присъдата се очаква през януари, като той рискува 25 години затвор.
Китайският Илон Мъск
На фона на късите продажби, американците запазват доверието си към акции като тези на Tesla и Nio. Други хедж фондове също продължават да вярват в бъдещето на сектора въпреки понесените големи загуби. Rivian запазва първата си по стойност позиция в семейния портфейла на Джордж Сорос, макар че през второто тримесечие намали участието си от 26 на 18 милиона акции. Той също така е акционер в две други компании от сектора, Lucid Group и Nio, китайски производител на автомобили, специализиран в електрическите коли.
През 2020 г. цената на акциите на Nio е скочи с 450%, което го изведе на първо място в Азия. Неговият лидер Бин Ли дори беше наречен „Илон Мъск на Китай“, но след това неговите акции се сринаха и частично бяха изтеглени от пазара на максималната им стойност. Това поставя под въпрос финансовата и счетоводна система на групата Nio. Тя се основава на компанията Wuhan Weineng, която не е включена в консолидирания баланс с цел изкуствено увеличаване на приходите. Производителят смята този анализ за пълен с „неточности и погрешни тълкувания“. Пазарът реши в полза на късите продажби. След тези публикации цената на акциите на борсата в Хонг Конг спаднаха с 47%.
*Превод Георги Саулов