Microsoft и неговият асистент Copilot, както и други приложения и инструменти, базирани на генеративния изкуствен интелект, предлагат на служителите и работниците възможността да се „авто-автоматизират“, тоест да делегират част от задачите си на помощник или дори виртуален служител. Но някои изследвания по отношение на производителността, осигурена от генеративния AI, проявяват по-голяма въздържност, коментира Марин Проте за latribune.fr
Поставяне на генеративния изкуствен интелект „в ръцете на всеки човек“. Това е лозунгът на Microsoft. По повод на своето „турне на изкуствения интелект“ на 12 март в Париж, компанията представи различните си инструменти генеративния AI, които могат да бъдат предоставени на работниците, главно версии на Copilot, нейният робот-асистент, който работи на основата GPT-4 (големият мултимодален езиков модел OpenAI). По време на това събитие фирмата също заяви желанието си да обучи 100 000 французи на генеративния изкуствен интелект. За да направи това, Microsoft пусна в действие онлайн платформа, наречена „Вашият AI“. На нея могат да се намерят масови отворени онлайн курсове, насочени към предприемачи, служители, студенти, безработни и т.н. Някои от тези курсове за обучение са сертифицирани.
В допълнение към платформата е планирано провеждането на около сто хакатона* на територията на страната (по-специално в Бордо, Лион, Нант и Тулуза), за да помогнат да се разбере употребата на изкуствения интелект в конкретни случаи. Освен това, в сътрудничество със Simplon, е въведена програма за обучение, предназначена изключително за жени, което ще се проведе между април и юни 2023 г. в 7 френски града. С една дума Microsoft започна мащабна операция за демократизиране на генеративния изкуствен интелект.
Сега Microsoft ви позволява да създадете напълно персонализиран Copilot
„Всеки работник има нужда от помощник“, казва Корин де Билбао, директор на Microsoft France. В допълнение към версиите на „Copitol“, посветени на специфични функции като продажбите, ИТ сигурността, разработките… Microsoft вече предлага функционалност, която ви позволява да създадете свой собствен чатбот от А до Я, или като го програмирате, или като използвате „low code” решения (т.е. изискващи малко технически познания).
По време на събитието Microsoft искаше да покаже увеличаването на производителността, постигнато от компаниите, използващи тези „помощници“. Франсоа Тет, директор на информационните системи в TotalEnergies, съобщи, че компанията е закупила 30 000 лиценза на Microsoft Copilot 365 за своите служители. „Някои от тях спестяват между 10 и 30 минути на ден“, смята мениджърът. Той посочи общо 250 случая, в които асистентът на Microsoft може да бъде използван (основно за водене на бележки, резюме на среща, писане на имейл). Генеративният AI може да намери според него, място във „всяко кътче от живота на служителите“.
Пазарът на авто-автоматизацията на служители
Този аргумент за свръхпроизводителност, благодарение на AI не се използва само от Microsoft. Множество приложения, работещи с AI, дават същото обещание. Това се отнася по-специално зо Motion App, което обещава благодарение на изкуствения интелект да „произвеждате с 25% повече“ или да приключите работния си ден „5 часа по-рано“, като организирате оптимално работно си време и без да е необходимо непременно да уведомявате шефа си. Докато политиката на Microsoft е да продава лицензи на Copilot на фирмите, то тези приложения са насочени директно към служителите.
Има и инструменти за автоматизиране на по-специфични задачи. Magic Reply, например, ви позволява да генерирате коментари в LinkedIn и X само за няколко секунди. Това ви позволява „да осъществявате десет пъти по-голям ръст“ на тези платформи, обещава приложението.
От помощник към виртуален служител
Компаниите дори отиват по-далеч от термина помощник и твърдят, че създават „виртуални служители“. Калифорнийският стартъп Ema, който събра наскоро 25 милиона долара, предлага „универсален AI служител“. В колоните на Tech Crunch Суроджит Чатърджи, нейният главен изпълнителен директор, обяснява, че иска да „автоматизира ежедневните рутинни задачи, които служителите изпълняват във всяка компания… за да им освободи време, така че да могат да се посветят на по-ценни и по-стратегически дейности“.
Тона също така е и гледната точка на Cognition. Тази млада нюйоркска компания представи преди няколко дни Девин, „първия инженерен софтуер с изкуствен интелект“. Девин е автономен агент, тоест способен да се самопрограмира и да изпълнява задачи без човешка помощ. Според компанията, той ще успява да изпълни 13,84% от кодовите мисии, намерени само в GitHub срещу 1,96% на предишния модел от същия тип.
На макроикономическо ниво производителността също се посочва като едно от основните предизвикателства пред генеративния изкуствен интелект. Това се казва и в доклада на междуведомствената комисия, посветен на тази тема, представен на Еманюел Макрон на 13 март. Повишаването на производителността, осигурено от тази технология, се сравнява с това, получено след електрическата революция през 20-те години на миналия век, т.е. 1,3% годишно, или с въвеждането на цифровите технологии през 90-те години (0,8% годишно). „Печалбите, генерирани от AI, ще увеличат значително темпа на растеж на Франция, който се очаква да бъде 1,35% годишно в средносрочен план. Такъв ръст на производителността в продължение на десет години ще доведе до увеличение на БВП в рамките на 250-420 милиарда евро през 2034 г. Това се равнява на добавената стойност създадена от индустрията като цяло!“, пишат авторите.
Тази производителност среща определени възражения
Макар че множество проучвания доказват, че използването на изкуствения интелект води до увеличаваенто на производителността, този процес среща и някои възражения. Едно проучване на учени от Станфордския и Масачузетския технологичен институт показа, че използването на генеративен изкуствен интелект повишава производителността на работниците средно с 14%. От друга страна, използването му има малък или никакъв ефект върху работата на най-висококвалифицираните служители. Това може да доведе до намаляването на мотивацията им и в крайна сметка до трудности при набирането на качествен персонал. Друго проучване на изследователи от Харвард и BCG проведено сред експерти, показва, че резултатите от използването на ChatGPT (или негови еквиваленти) варират в зависимост от изпълняваната задача. Когато става въпрос за разработване на нови продукти, хората, подсилени с AI, са по-ефективни. Но за да разрешат сложен проблем (разработване на международна стратегия на даден клиент, например), експертите, подпомогнати от чатбота, се оставиха да бъдат повлияни от отговорите на робота и техните резултати не бяха толкова добри, колкото на тези, които работеха самостоятелно.
Бързото внедряване на големи езикови модели от компаниите с цел повишаване на ефективността води до проблемни резултати. Например един чатбот на Amazon препоръчва на потребителите расистки книги. Преди няколко седмици Air Canada се замеси в правен спор за отстъпка, предоставена от нейния чатбот, в противоречие с политиката на компанията.
А дали самите служители са убедени, че тяхната работа се подобрява? Проучване, проведено от CSA Research и Microsoft, показва, че в това отношение има значителна разлика между поколенията. 60% от хората на 35 и по-малко години използват AI в професионалната си употреба (срещу 32% средно). Най-общо казано, според същото проучване 44% от работниците (това не е мнозинство) вярват, че могат да бъдат по-ефективни благодарение на AI, 35% смятат, че могат да управляват времето си по-добре и 32% декларират, че AI може да им позволи да се концентрират върху по-интересни задачи.
* технологично събитие за разработване на софтуерни проекти, свързани с технологиите