fbpx

Държавата в спор с концесионера на летище София за дължимите такси

Министерството на транспорта и съобщенията влезе в спор с концесионера на летище “Васил Левски“ – София SOF Connect, като поводът е концесионната такса.

По време на среща на министъра на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов с изпълнителния директор на SOF Connect Хесус Кабайеро и представители на компанията е поискано компанията да започне да плаща пълния размер на дължимата концесионна такса от 1 януари 2026 г. За 2025 г. сумата е близо 40 млн. евро без ДДС.

Интересен факт е, че SOF Connect бяха осободени от плащането на тази такса за перод от 10 години през април 2021 година, когато транспортен министър беше настоящият премиер Росен Желязков.

Днешният приемник на Желязков и негов подчинен в момента, Гроздан Караджов, аргументира искането на държавата с това, че пътническият трафик е напълно възстановен и надхвърля предпандемичните нива. Отчетените приходи за периода 2021–2024 г. надвишават прогнозите по финансовия модел от началната дата на концесията и през 2024 г. почти достигат дори стойностите по офертата на концесионера. „Реалната оперативна печалба преди данъци надхвърля прогнозната по Covid-модела, а през 2024 г. надхвърля и стойностите по модела от офертата. На практика летище „Васил Левски“ – София е в по-добро състояние от това, което концесионерът сам е прогнозирал при подаване на офертата”, изтъква министърът, цитиран от пресслужбата на ведомството.

Според SOF Connect обаче условията за възстановяване на концесионните плащания не са изпълнени и те могат да предложат по 9 вместо 40 милиона евро на година, а отсрочката да продължи до 2031 година. Концесионерът смята, че резултатите трябва да се гледат на „кумулирана база“, т.е. за целия период на концесията от 35 години. Освен това той твърди, че пълното възстановяване на трафика не означава, че „COVID-19 вече не оказва негативно въздействие върху концесията“, и дори при възстановен трафик, загубите от COVID продължават, твърдят от компанията.

Караджов от своя страна опонира с това, че не може изкуствено да се смесват годините на локдаун с годините на възстановяване, за да се създаде илюзия, че балансът не е постигнат. „Подобни “еквилибристики” не са предвидени нито в договора, нито в Закона за концесиите”, посочва той.

Разбирам нежеланието да се плаща концесионна такса максимално дълго, но договорът и анексът към него са ясни – отсрочката на плащанията важи, докато икономическият баланс не бъде възстановен. Тя е временна антикризисна мярка, дадена при изключителна ситуация – световната пандемия, а не амнистия за вечни времена. Изискването е ясно: когато пазарът се възстанови — плащанията също се възстановяват. Фактите показват, че Covid кризата и нейните последици вече са отминали. В момента концесията е икономически дисбалансирана в ущърб на държавата, което е недопустимо както поради загубите за бюджета, така и поради заплаха от санкционирането на България заради недопустима държавна помощ”, заявява още Гроздан Караджов.

По думите му е странно и настояването на SOF Connect държавата да го компенсира със 70–80 млн. евро за предстоящия ремонт на пистата по изисквания на EASA. В договора наистина има текст, който допуска в определени случаи концесионерът да бъде компенсиран – когато е налице „квалифицирана законодателна промяна“, настъпила след датата на договора, и тя налага непредвидени капиталови разходи.

Изискванията на EASA обаче не попадат в тази хипотеза – те произтичат от стандартите на ICAO, приети и комуникирани с България още през март 2020 г., т.е. преди концесионният договор да влезе в сила. Поддържането на пистата в изправност и в съответствие с авиационните изисквания е основно задължение на концесионера по договора. Летищата в ЕС, които са на концесия, извършват аналогични ремонти без държавата да ги обезщетява. Това е част от нормалната капиталова програма на оператора. Ремонтът на пистата е отговорност на концесионера, а не на българската държава”, заявява министърът.

В заключение той изразява очакването си в най-кратък срок да се подпише нов анекс със SOF Connect за възобновяване в пълен размер на годишните концесионни  плащания от 1 януари 2026 г. Концесионерът трябва да предостави и ясни параметри и срокове за изпълнение на инвестиционната си програма – ремонта на пистата съгласно изискванията на EASA и по-бързото построяване на Терминал 3.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"