fbpx

Денков: Явно много се е бързало за сделката с БОТАШ

Премиерът Николай Денков за пореден път отбелязва, че сделката с БОТАШ крие много сериозни рискове. Темата бе и акцент на пресконференцията, която той даде миналата седмица заедно с няколко от министрите си.

По време на отговорите на въпроси на граждани и медии, зададени във фейсбук, днес Денков нарече странно подписването на подобен дългосрочен договор.

Очевидно много се е бързало, но защо – не мога да каза„, заяви той, като по думите му отговор трябва да дадат служебното правителство и енергийния министър в него.

Не се притеснявам от каквото и да било. Това, което е ясно, че сделката крие много сериозни рискове, дългосрочна е – 13 години и е свързана със сериозни финансови ангажименти, независимо дали внасяме, или не газ. Това, което е ясно, че след няколко години може да бъде много различна ситуацията, такива дългосрочни договори крият огромни рискове. Това, което се опитваме да направим, е да минимизираме рисковете„, коментира Денков.

От това, което е известно за споразумението, тъй като има търговска тайна, е, че „Булгаргаз“ не получава достъп до турската преносна мрежа, а само право да разтоварва танкери на конкретно посочен терминал и да получи същото количество природен газ на границата си, в точка Странджа/Малкочлар. В същото време за това държавната компания се ангажира да плати 3.8 млрд. лв. само за такси на „Боташ“ за периода на споразумението, независимо дали внася газ или не.

Договореният капацитет за внос на природен газ е за 60% от цялото годишно потребление на България и дори да не се използва, пак трябва да се заплаща, тъй катко клаузата „плащай или ползвай“ е стандартна за газови договор). Количеството е между 1.5 и 1,85 млрд. куб.м., като последният служебен кабинет на Радев твърди, че е за 1,5, което не може да се провери, поради клаузите на споразумението. Ясно е още, че неустойките са огромни, което прави прекратяването на споразумението неприемливо.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"