През първото тримесечие на 2023 г. новите регистрации на микробуси в ЕС отбелязват значително увеличение от 7,7% до 355 553 единици, главно поради ниската база за сравнение от миналата година, съобщават от АСЕА.
Испания отбеляза значителен ръст от 31,2%, достигайки 34 200 единици. Германия и Италия отчитат по-скромни увеличения (съответно +9,2% и +7%). За разлика от това, Франция регистрира спад от 3%, но все още представлява най-високите обеми на регистрация с 87 842 единици.
През първото тримесечие също се наблюдава и значително увеличение на продажбите на нови камиони в ЕС (+19,4%), достигайки 86 455 единици. Всички страни членки с изключение на Дания (-8,9%) отбелязват значителен ръст, включително четирите най-големи пазара: Германия (+20,9%), Франция (+12,4%), Полша (+19,1%) и Италия (+9,5%).
Новите средни и тежки автобуси са се увеличили с 15,5% до 7 309 единици през първото тримесечие на 2023 г. Франция има най-големи обеми, с 24 107 единици, отбелязвайки увеличение от 23,5%. Други големи пазари отчетоха значителни печалби, включително Испания (+68,7%), Италия (+64,1%) и Германия (+16,2%).
За България данните са само в сегмента микробуси, като страната ни отбелязва лек ръст (3,4%) спрямо първото тримесечие на 2022 година. От 1205 нови регистрирани ванове 1152 са дизелови.
Дизелът доминира в ЕС и при вановете, и при новите камиони.
През първото тримесечие на 2023 г. дизелът представлява 84,5% от общия брой нови ванове. Въпреки че регистрациите на дизелови микробуси са се увеличили с 4,5%, пазарният дял е намалял от 87,2% през 2022 г. Този резултат се поддържа главно от три от най-големите пазари в блока: Испания (+28,2%), Италия (+12,2%) и Германия (+ 7%). Електрически зарежданите ванове отбелязаха най-силен ръст от всички видове гориво (+77%), с 259 449 единици. Електрическите микробуси вече представляват 6,2% от всички регистрации на микробуси в ЕС, спрямо 3,8% в сравнение със същия период на миналата година.
И дизеловите камиони остават най-добрият избор за купувачите в ЕС, представлявайки 96,1% от всички нови регистрации през първото тримесечие на 2023 г. Новите регистрации на дизелови камиони са се увеличили с 19,4%, като повечето държави-членки отчитат дву- или трицифрени печалби. След като отбелязаха забележителен ръст от 408,5%, електрическите превозни средства сега представляват 1,1% от всички камиони в ЕС с 939 броя.
Продажбите на нови автобуси с електрическо зареждане в ЕС се увеличават с 47,1% до 1053 единици, завладявайки пазарен дял от 14,4% през първото тримесечие на 2023 г. Първият и третият по големина пазар, Франция и Испания, отбелязват трицифрен ръст (съответно +136,7% и +491,3%). Хибридните електрически автобуси също печелят позиции, като продажбите нарастват със 146,9%, а пазарният дял се покачва от 6,8% на 14,5% в сравнение с първото тримесечие на 2022 г. Този резултат е повлиян главно от впечатляващия растеж във Франция (+1255%) и Германия (+42,4%), които заедно представляват повече от половината от всички хибридни автобуси, регистрирани в ЕС. Независимо от това, въпреки преминаването към хибридни модели, дизеловите автобуси все още запазват най-големия пазарен дял от 61%.