fbpx

ЕК предлага нови екоправила, сред които мащабно производство на батерии

Европейската комисия представя предложения за актуализиране и модернизиране на Директивата относно емисиите от промишлеността — ключово законодателство за предотвратяване и контрол на замърсяването. Актуализираните правила ще помогнат за насочване на промишлените инвестиции, необходими за прехода на Европа към нулево замърсяване, конкурентна и неутрална по отношение на климата икономика до 2050 г.

Преразглеждането се основава на цялостния подход относно емисиите от промишлеността в съществуващата Директива, която понастоящем обхваща около 50 000 големи промишлени инсталации и интензивни животновъдни стопанства в Европа. Тези инсталации трябва да отговарят на условията за емисиите, като прилагат специфични за съответната дейност най-добри налични техники.

Промишлените дейности, като производството на електроенергия и цимент, управлението на отпадъците и изгарянето им, както и интензивното животновъдство, са източник на емисии на вредни вещества във въздуха, водата и почвата. Тези емисии включват серни оксиди, азотни оксиди, амоняк, прах, живак и други тежки метали. Замърсяването, причинено от тях, може да доведе до здравословни проблеми като астма, бронхит и рак, а освен това генерира разходи в размер на милиарди евро и води до стотици хиляди случаи на преждевременна смърт всяка година. Емисиите от промишлеността вредят и на екосистемите, културите и застроената среда.  

Благодарение на Директивата относно емисиите от промишлеността през последните 15 години емисиите във въздуха на много замърсители от най-големите промишлени заводи и стопанства за интензивно животновъдство в Европа бяха намалени с между 40 % и 75 %. През този период емисиите на тежки метали във водата също са се понижили с до 50 %.

Въпреки успехите в намаляването на емисиите, на обхванатите над 50 000 промишлени инсталации все още се падат около 40 % от емисиите на парникови газове, над 50 % от общите емисии във въздуха на серни оксиди, тежки метали и други вредни вещества и около 30 % от емисиите на азотни оксиди и фини прахови частици във въздуха, което налага по-нататъшни действия. 

Основните промени включват: 

  • По-ефективни разрешителни за инсталациите. Вместо да се определят най-малко строгите пределни стойности в рамките на най-добрите налични техники, както правят понастоящем около 80 % от инсталациите, при издаването на разрешителни ще трябва да се оцени осъществимостта на постигането на оптимални резултати. Също така правилата за предоставяне на дерогации ще станат по-строги, като се хармонизират необходимите оценки и се осигури редовен преглед на предоставените дерогации.  
  • Повече помощ за водещите новатори в ЕС. Като алтернатива на разрешителните, основани на утвърдени най-добри техники, водещите участници ще могат да изпробват нововъзникващи техники, като се възползват от по-гъвкави разрешителни. Иновационен център за промишлена трансформация и емисии (INCITE) ще помага на промишлеността, като намира решения за контрол на замърсяването. И накрая, до 2030 г. или 2034 г. операторите ще трябва да разработят планове за трансформация на своите обекти, за да постигнат целите на ЕС за нулево замърсяване, кръгова икономика и декарбонизация до 2050 г.  
  • Подкрепа за инвестициите на промишлеността в кръговата икономика. Новите най-добри налични техники биха могли да включват обвързващи равнища за резултатите от използването на ресурсите. Съществуващата система за управление на околната среда ще бъде модернизирана, за да се намали употребата на токсични химикали.  
  • Полезни взаимодействия между отстраняването на замърсяването и декарбонизацията. Енергийната ефективност ще бъде неразделна част от разрешителните, като при определянето на най-добрите налични техники ще се обръща системно внимание на технологичните и инвестиционните полезни взаимодействия между декарбонизацията и отстраняването на замърсяването.  

Новите правила също така ще обхванат още инсталации, и по-специално:  

  • Повече големи стопанства за интензивно животновъдство. Съгласно новите правила постепенно ще бъдат обхванати най-големите стопанства за едър рогат добитък, свине и птици: около 13 % от стопанствата с търговска цел в Европа, на които заедно се падат 60 % от емисиите на амоняк от селскостопански животни и 43 % от метана в ЕС. Ползите за здравето от това разширено покритие се оценяват на над 5,5 милиарда евро годишно. Тъй като операциите на стопанствата са по-малко сложни, отколкото тези на промишлените предприятия, всички обхванати стопанства ще се възползват от по-лек разрешителен режим. Задълженията, произтичащи от настоящото предложение, ще отразяват размера на стопанствата, както и гъстотата на животните, чрез специални изисквания. Общата селскостопанска политика продължава да бъде основен източник на подкрепа за прехода. 
  • Добив на промишлени минерали и метали и мащабно производство на батерии. Тези дейности ще се разширят значително в ЕС, за да се даде възможност за екологичен и цифров преход. Това налага да се използват най-добрите налични техники, за да се гарантират както най-ефективните производствени процеси, така и възможно най-слабо въздействие върху околната среда и човешкото здраве. Механизмите за управление на директивата, които тясно свързват експерти от сектора с разработването на консенсусни и съобразени с конкретните нужди екологични изисквания, ще подпомогнат устойчивия растеж на тези дейности в Съюза.  

И накрая, новите правила ще доведат до повишаване на прозрачността и публичното участие в процеса на издаване на разрешителни. Освен това Европейският регистър за изпускането и преноса на замърсители ще бъде трансформиран в портал на ЕС за емисиите от промишлеността, на който гражданите ще могат по опростен начин да получават достъп до данни за издадените навсякъде в Европа разрешителни и да получат информация за замърсяващи дейности в непосредствено заобикалящата ги среда.  




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"