fbpx

ЕК „спасява“ търговското споразумение с Лондон за електрическите автомобили

Европейската комисия е предложила на Съвета на ЕС конкретно еднократно удължаване – до 31 декември 2026 г. – на настоящите правила за произход на електрически превозни средства и батерии съгласно Споразумението за търговия и сътрудничество (TCA) между ЕС и Обединеното кралство. Комисията също така заделя допълнително финансиране до 3 милиарда евро за стимулиране на индустрията за производство на батерии в ЕС.

Припомня се, че правилата за произход на електрически превозни средства и батерии съгласно TCA а разработени през 2020 г., за да стимулират инвестициите в капацитета за производство на батерии в ЕС. Обстоятелства, които не са предвидени през 2020 г. – включително агресията на Русия срещу Украйна, въздействието на COVID-19 върху веригите за доставки и засилената конкуренция от нови международни схеми за подпомагане на субсидии – са довели до ситуация, при която разширяването на европейската екосистема на батериите е по-бавно от първоначалното очакван, изтъкват от ЕК.

Предложението е и във връзка с опасенията, изразени от европейската автомобилна, акумулаторна и химическа промишленост.

Припомняме, в края на октомври от Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА) изпратиха писмо до председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен, в което призовават за незабавни действия за предотвратяване на налагането на ненужни мита върху търговията с жизненоважни електрически превозни средства (EV) между ЕС и Обединеното кралство. Причината за този призив е иченно изтичането на настоящите правила за произход (ROO) в Споразумението за търговия и сътрудничество (TCA) между ЕС и Обединеното кралство, като европейските автомобилни лидери искаха тригодишно удължаване на съществуващите правила. В това писмо се обръща внимание, че Обединеното кралство е една от водещите дестинации за износ на електрически превозни средства от ЕС, като повече от един на всеки 10 износа на автомобили от ЕС за Обединеното кралство през 2022 г. е с електрически батерии.

Европейските производители на автомобили предупреждават, че липсата на действие може да струва на производителите на автомобили в ЕС 4,3 милиарда евро през следващите три години, потенциално намалявайки производството на електрически превозни средства с около 480 000 единици, което се равнява на продукцията на две средно големи автомобилни фабрики.

С днешните си решения Еврокомисията потвърждава и своя политически ангажимент и стратегическа подкрепа за по-нататъшно насърчаване на производството на батерии в ЕС. За тази цел ще бъде предоставено финансиране до 3 милиарда евро за три години на най-устойчивите европейски производители на батерии. Това ще създаде значителни странични ефекти за цялата европейска верига на стойността на батериите, особено нейния сегмент нагоре по веригата, както и ще подпомогне сглобяването на електрически превозни средства в Европа.

Акцентите в предложението на ЕК относно споразумението с Лондон:

  • „Еднократно“ удължаване на настоящите правила до 31 декември 2026 г.
  • Клауза, която прави правно невъзможно Съветът за партньорство ЕС-Обединеното кралство да удължи този период допълнително, като по този начин ефективно „заключва“ правилата за произход, които са в сила от 2027 г.
  • Специфични финансови стимули за производството на батерии в ЕС: в съответствие с неотдавнашните усилия на ЕК за укрепване на промишленото измерение на Европейския зелен пакт, ще се създаде специален инструмент за веригата на стойността на батериите в рамките на Фонда за иновации. Това ще насърчи по-бързата и по-рентабилна подкрепа за производството на най-устойчивите батерии в държавите-членки. Комисията също така ще покани държавите членки да участват финансово в поканата за предложения, като по този начин ще се възползват от услугата за подбор на проекти на ниво ЕС, избягвайки фрагментацията на пазара на батерии в ЕС и спестявайки административни разходи.



Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"