Евродепутатите гласуваха тази седмица текст, който има за цел намаляването до нула на емисиите на СО2 от новите автомобили. Този вот определя позицията на евродепутатите преди преговорите им със страните-членки за постигането на компромисно решение, пише France 24*.
Европейският парламент одобри, въпреки упоритата съпротива на десницата, предложението на Брюксел за намаляване до нула на въглеродните емисии от новите автомобили след 2035 година. Това де факто означава, че разрешени за продажба ще бъдат само електрическите автомобили.
На пленарно заседание в Страсбург евродепутатите гласуваха с 339 гласа (249 против и 24 въздържали се) текст за регулиране на емсиите на въглеводороди от коли и микробуси, който е записан в амбициозния план на Европейския съюз за климата.
Този труден вот определя позицията на евродепутатите преди започването на преговорите с държавите-членки за постигането на окончателното компромисно споразумение. На автомобилите се падат най-малко 12% от емисиите на СО2 в ЕС.
Приетият текст определя също така междинните цели, предложени от Брюксел: съкращаване на автомобилните емисии с 15% до 2025 г. и с 55% до 2030 година.
След като по-рано Парламентът не успя да постигне разбирателство за реформа на въглеродния пазар, той прие няколко други текста от пакета за климата, между които и мерки за увеличаването на улавянето на СО2 от естествените „кладенци“ (горите, обработването на земите…)
Остра битка
Целта „нулеви автомобилни емисии“ предизвика остра битка с ЕНП (проевропейска десница и най-голяма партия в парламента) в ЕП. Тя предложи поправка в текста, според която целта до 2035 г. трябва да е съкращаване на емисиите с 90%.
Това би позволило продажбата на хибридни автомобили и според ЕНП би стимулирало разработването на алтернативни технологии. В крайна сметка поправката беше отхвърлена с малко. От своя страна Зелените, които искат да изтеглят забраната на двигателите с вътрешно горене за 2030 г., също гласуваха против.
Десниццата, която призоваваше да се взема предвид и отделеният въглерод при производството на един автомобил, не можа да прокара и друга своя поправка, която благоприятстваше използването на „синтетични горива“ и други биогорива, за които се смята, че отделят по-малко газове, отколкото изкопаемите горива.
„Ние поставихме ясна граница пред производителите, като обявихме края на двигателите с вътрешно горене за 2035 година. Това е значима победа, която съответства на целта за постигане на карбонова неутралност през 2050 г., като се има предвид, че средно една кола се кара в продължение на 15 години“, заявява Паскал Канфен, от групата на либералите.
„Ние дадохме срок от 13 години на автомобилната индустрия, която осигурява най-много работни места във Франция, да се промени и да навлезе в електрическата ера. Това е начин да защитим едновременно климата и работните места в отрасъла“, казва Майкъл Блос от Зелените.
Десницата се тревожи за последиците върху индустрията
Неправителствената организация Transport & Environment вижда в постепенната забрана на двигателите с вътрешно горене „историческа възможност да се сложи край на зависимостта от петрола“. А увеличеното производство на електрически автомобили ще спомогне за намаляването на цените, смята един от членовете ѝ, Алекс Кейнс.
Логично, десницата гласува срещу текста като цяло. Тя се тревожи за последиците върху индустрията. „Налагането на „нулеви емисии“ означава да се осъди цял един отрасъл от промишлената дейност и да се накажат потребителите“, смята Агнес Еврен от ЕНП. Тя успя да наложи текст, който „ще препятства масовата продажба на хибридните автомобили или на тези, които използват биогориво“. А тяхното производство може да се окаже по-евтино от това на електроавтомобилите.
„Това е абсолютно непазарно решение, насочено срещу иновациите и съвременните технологии. То не отчита, че няма добре изградена инфраструктура за зареждане в голяма част от страните в Европа“, критикува Хилдегард Мюлер, председател на могъщата федерация на германските автопроизводители VDA.
Между другото текстът предвижда, че луксозните автомобили (между 1 000 и 10 000 броя регистрирани годишно) ще се ползват от отсрочка, която ще им позмволи да имат двигатели с вътрешно горене до 2036 година.
*Превод Георги Саулов