fbpx

ЕС амбициран сам да произвежда батериите за елавтомобилите в Европа

Уверен съм, че до 2025 г. Европейският съюз ще бъде в състояние да произведе достатъчно акумулаторни клетки, за да отговори на нуждите на европейската автомобилна индустрия и дори да изгради износен капацитет“. Това е заявил вицепрезидентът на Европейската комисия Марош Шефчович по време на Европейската онлайн конференция за батериите, съобщават Euractiv.bg и AFP.

По този начин се гарантира захранването на бързоразвиващия се парк от електрически превозни средства, без да разчита на внос, като това е част от плана на Брюксел за постигане на климатична неутралност до 2050 година.

Очаква се планираните европейски съоръжения да произведат достатъчно зарядни станции, за да захранват поне 6 милиона електрически превозни средства.

Към момента Китай осигурява около 80% от световното производство на литиево-йонни батерии, но капацитетът на Европа трябва да се разшири бързо.

Еврокомисията се е амбицирана да даде тласък на европейския пазар, отреждайки водеща роля на чистите батерии. С нови разпоредби, валидни за целия ЕС, трябва да се гарантира, че батериите, произведени или внесени в Европа, са “най-зелените“ в света. С това се цели още оказване на натиск върху производителите от трети страни, сред които и Китай.

“Въпреки че извличаме литий, все още го дообработваме в Китай, което прави въглеродният отпечатък по-малко привлекателен за потребители, които например биха искали да си купят електрическа кола“, изтъква Шевчович в интервю за Еuravtiv.

В Европа в процес на изграждане са 15 големи фабрики за акумулаторни клетки, включително заводите на шведската компания Northvolt в Швеция и Германия, германският филиал на китайския производител на батерии CATL и втория завод на южнокорейската фирма SK Innovation в Унгария.

Допълнителните инвестиции се налагат и защото Комисията очаква 13 милиона превозни средства с ниски емисии по европейските пътища до 2025.

По думите на Шефчович, фондът за възстановяване  на ЕС в размер на 750 милиарда евро е “готов инструмент“ за подкрепа на подобни проекти.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"