Финансовите министри на ЕС постигнаха споразумение за актуализиране на настоящите правила, уреждащи ДДС ставките за стоки и услуги.
От Еврокомисията приветстват това и уточняват, че тези нови правила ще осигурят на правителствата по-голяма гъвкавост в ставките, които могат да прилагат, както и ще осигурят равно третиране между държавите-членки на ЕС.
Предстои актуализираните правила да бъдат изпратени на Европейския парламент за консултация с окончателния текст до март 2022 г. След като бъде официално прието от държавите-членки, законодателството ще влезе в сила 20 дни след публикуването му в Официален вестник на Европейския съюз, което позволява държавите-членки да прилагат новата система от тази дата.
Настоящите правила на ЕС относно ДДС ставките са от почти тридесет години и се нуждаят от спешна модернизация предвид развитието на общите правила за ДДС през годините. Ето защо Комисията предложи през 2018 г. те да се реформират.
Споразумението разрешава настоящите проблеми чрез:
- Актуализиране на списъка със стоки и услуги (приложение III към Директивата за ДДС**), за които всички държави-членки могат да прилагат намалени ставки на ДДС. Новите продукти и услуги, добавени към списъка, включват тези, които защитават общественото здраве, са полезни за околната среда и подкрепят цифровия преход. След като правилата влязат в сила, държавите-членки за първи път също ще могат да освободят от ДДС определени стоки и услуги, които се считат за покриващи основни нужди.
- Премахване възможността до 2030 г. за държавите-членки да прилагат намалени ставки и изключения за стоки и услуги, считани за вредни за околната среда и за целите на ЕС относно изменението на климата.
- Предоставяне на дерогации и изключения за конкретни стоки и услуги, които понастоящем се прилагат поради исторически причини в някои държави-членки, достъпни за всички държави, за да се гарантира равно третиране и да се избегне нарушаване на конкуренцията. Въпреки това съществуващите дерогации, които не са оправдани от цели на обществената политика, различни от тези в подкрепа на действията на ЕС в областта на климата, ще трябва да прекратят до 2032 г.
През следващите години държавите-членки ще трябва да продължат усилията си, за да осигурят устойчиво възстановяване от пандемията на COVID-19 и да инвестират сериозно за зеления и цифровия преход. Защитата на публичните приходи е особено важна в този контекст.
Във връзка с необходимостта от възстановяване на страните от пандемията, както и да инвестират сериозно за зеления и цифровия преход, актуализираното законодателство определя минималното ниво на намалените ставки, както и максималния брой стоки и услуги, към които държавите-членки могат да прилагат тези ставки. За първи път обаче държавите-членки ще могат да прилагат и една намалена ставка, по-ниска от 5% или да освободят малък брой позиции от списъка от ДДС.
**1) Хранителни продукти (включително напитки, но с изключение на алкохолни напитки) за човешко и животинско потребление; живи животни, семена за посев, растения и съставки, които обикновено са предназначени за подготвяне на хранителни продукти; продукти, нормално използвани като добавки на хранителни продукти или като заместители на хранителни продукти;
2) снабдяване с вода;
3) фармацевтични продукти от вид, обикновено използван за здравна помощ, профилактика на заболявания и за лечение за медицински и ветеринарни цели, включително продукти, използвани за противозачатъчни и
санитарни цели;
4) медицинско оборудване, помощни и други уреди, обикновено предназначени за облекчаване или лечение на инвалидност, за изключително персонално използване от инвалиди, включително ремонта на такива стоки и доставката на детски седалки за автомобил;
5) превоз на пътници и придружаващия ги багаж;
6) доставката, включително заемане от библиотеки, на книги (включително брошури, листовки и подобни печатни материали, детски книги с картини, за рисуване или оцветяване, печатни или нотни издания или такива във формата на ръкописи, карти, хидрографски и подобни диаграми), вестници и периодични издания, различни от материали, изцяло или преобладаващо посветени на реклами;
7) входни билети за шоуспектакли, театри, циркове, панаири, паркове за забавления, концерти, музеи, зоологически градини, кина, изложби и други подобни културни мероприятия и съоръжения;
8) приемане на радио и телевизионни предавателни услуги;
9) доставка на услуги от писатели, композитори и художествени изпълнители или на дължимите им хонорари;
10) предоставянето, строителството, обновяването и променянето на жилища като част от социална политика;
11) доставка на стоки и услуги от вид, който нормално е предназначен за използване в земеделското производство, но с изключение на капиталови стоки като машини или сгради;
12) настаняване, предоставяно в хотели и подобни заведения, включително предоставянето на ваканционно настаняване и отдаване под наем на места за площадки за къмпинг или каравани;
13) вход за спортни събития;
14) използване на спортни съоръжения;
15) доставка на стоки и услуги от организации, признати като предназначени за социални грижи от държави-членки и ангажирани с работа по социалните грижи или социалното осигуряване, доколкото тези сделки не са освободени в съответствие с членове 132, 135 и 136;
16) доставка на услуги от погребални служби и крематориуми, и доставката на свързани с тях стоки;
17) предоставяне на медицинска и зъболекарска помощ и термотерапия, доколкото тези услуги не са освободени от ДДС в съответствие с член 132, параграф 1, букви б)—д);
18) доставка на услуги, предвидени във връзка с почистване на улиците, събиране на боклука и обработка на отпадъците, различни от доставката на подобни услуги от органи, посочени в член 13.