Европейската комисия предложение въвеждане на нов стандарт Евро 7 за автомобилния транспорт с цел намаляване на замърсяването на въздуха от нови моторни превозни средства, продавани в ЕС. Желанието е да се изпълни амбицията на Европейския зелен пакт за нулево замърсяване, като същевременно се запазят превозните средства достъпни за потребителите и се насърчи конкурентоспособността на Европа.
Новите стандарти Euro 7 ще осигурят по-чисти превозни средства и подобрено качество на въздуха, защитавайки здравето на гражданите и околната среда, изтъкват от Комисията.
Предложението визира както емисиите от ауспусите, така и от спирачките и гумите. Очаква се през 2035 г. Euro 7 да намали общите емисии на азотни оксиди от автомобили и микробуси с 35% в сравнение с Euro 6 и с 56% в сравнение с Euro VI от автобуси и камиони. В същото време частиците от ауспуха ще бъдат намалени с 13% от леките и лекотоварни автомобили и с 39% от автобусите и камионите, докато частиците от спирачките на леките автомобили ще бъдат намалени с 27%.
Въпреки че правилата за емисиите на CO2 ще стимулират внедряването на превозни средства с нулеви емисии, важно е да се гарантира, че всички превозни средства по пътища са много по-чисти, коментират от ЕК. Припомня се, че въпреки, че през 2035 г. всички автомобили и ванове, продавани в ЕС, ще имат нулеви емисии на CO2, през 2050 г. се очаква повече от 20% от автомобилите и микробусите и повече от половината от по-тежките превозни средства да продължат да отделят замърсители. Електрическите превозни средства с батерии също все още причиняват замърсяване от спирачките и микропластмасата от гумите.
Новите изисквания, базирани на стандартите Евро 7:
Предложението заменя и опростява отделни правила за емисиите за леки автомобили и микробуси (Евро 6) и камиони и автобуси (Евро VI). Правилата на стандартите Euro 7 въвеждат ограничения за емисиите за всички моторни превозни средства, т.е. автомобили, микробуси, автобуси и камиони, под един набор от правила. Новите правила са неутрални по отношение на горивото и технологиите, като поставят едни и същи ограничения, независимо дали превозното средство използва бензин, дизел, електрическо задвижване или алтернативни горива. Те ще помогнат за:
- Актуализиране и затягане ограниченията за емисиите на замърсители: те ще бъдат затегнати за камиони и автобуси, докато най-ниските съществуващи ограничения за леки автомобили и микробуси вече ще се прилагат независимо от горивото, използвано от превозното средство. Новите правила също определят граници на емисиите за нерегулирани преди това замърсители, като емисиите на азотен оксид от тежкотоварни превозни средства.
- Регулиране на емисиите от спирачките и гумите: правилата на стандартите Euro 7 ще бъдат първите световни стандарти за емисии, които надхвърлят регулирането на емисиите от ауспусите и определят допълнителни граници за емисиите на частици от спирачките и правила за микропластмасови емисии от гуми. Тези правила ще важат за всички превозни средства, включително електрическите.
- Новите автомобили трябва да остават чисти за по-дълго време: всички превозни средства ще трябва да отговарят на правилата за по-дълъг период, отколкото досега. Съответствието за леки и лекотоварни автомобили ще се проверява, докато тези превозни средства достигнат 200 000 километра и 10-годишна възраст. Това удвоява изискванията за издръжливост, съществуващи съгласно правилата Euro 6/VI (100 000 километра и 5 години възраст). Подобни увеличения ще има и за автобусите и камионите.
- Подкрепя внедряването на електрически превозни средства: новите правила ще регулират издръжливостта на батериите, монтирани в леки автомобили и микробуси, за да се повиши доверието на потребителите в електрическите превозни средства. Това също така ще намали необходимостта от подмяна на батериите в началото на живота на превозното средство, като по този начин ще намали необходимостта от нови критични суровини, необходими за производството на батерии.
- Пълноценно използване цифровите възможности: правилата Euro 7 ще гарантират, че превозните средства няма да бъдат манипулирани и емисиите могат да се контролират от властите по лесен начин чрез използване на сензори вътре в превозното средство за измерване на емисиите през целия живот на превозното средство.