Европейската комисия публикува ръководство за оценка дали планираните инфраструктурни проекти са обезпечени с инструменти за справяне с последиците от изменението на климата като наводнения и топлинни вълни. Това е условието, което трябва да бъде изпълнено, ако страните от блока искат да получат средства от ЕС, пише в своя публикация Euractiv.bg.
Катастрофалните наводнения, които засегнаха Северозападна Европа този месец, засилиха опасенията, че дори в някои от най-богатите страни в света инфраструктурата е слабо подготвена да се справи с изменението на климата. Големият проблем е, че рядко срещани метеорологични явления в миналото стават все по-чести.
Всички, които искат да се възползват от фондовете на ЕС, трябва да гарантират, че в проектите за пътища, железопътни линии и електроцентрали се казва как ще се справят с екстремни метеорологични явления.
За достъп до пари се изисква ниво на т. нар. “климатична защита“, включително до Фонда за справедлив преход в размер на 17,5 млрд. евро, който ще помогне на регионите, зависими от изкопаеми горива, да станат по-зелени.
В ръководството си за оценка Европейската комисия заяви, че тези, които търсят еврофинансиране, трябва да преценят какви рискове, свързани с климата, може да срещне проектът им през следващите години въз основа на данни, които могат да включват национални или регионални прогнози за изменението на климата. За източник може да се използва дългоочакваната актуализация на доклад на ООН за климата, който се очаква да бъде представен през август.
Ако бъдат установени значителни рискове, проектът трябва да бъде преработен, обяви Комисията. Това може да включва промяна в параметрите на физическите активи при високи температури или създаване на системи за реагиране при аварийни ситуации при наводнения.
Оценката също така трябва да изчисли очакваните емисии на парникови газове по проекта, за да се види дали те са съвместими с климатичните цели на ЕС, включително целта на блока да достигне нетни нулеви емисии до 2050 г.
Целта на ЕС е да гарантира, че мостовете, железопътните линии и електроцентралите, построени днес, могат да издържат на въздействието при покачване на температурите и да избегнат блокирането на десетилетия на емисии, които биха осуетили целите в борбата срещу изменението на климата.