Европейските фирми са загрижени, че могат да попаднат под кръстосания огън на нарастващото икономическо съперничество между Съединените щати и Китай, като нараства разочарованието от мудността на Европа в изготвянето на отговор, коментира Ройтерс.
Нарастващото търговско напрежение между двете суперсили се добавя към проблемите, пред които са изправени политиците и мениджърите, в контекста на на европейска икономика, работеща почти в застой.
„Ние следим особено внимателно текущите напрежения между САЩ и Китай“, казва Флоран Менего, главен изпълнителен директор на френския производител на гуми Michelin, цитиран от Ройтерс. „Геополитиката очевидно оказва влияние върху начина, по който работят компаниите“, посочва Менего, добавяйки, че Michelin преразглежда снабдяването с някои компоненти, за да избегне твърде голяма зависимост от Китай.
Търсенето на други източници на суровини или преработката на веригите за доставки, за да се намали експозицията към Китай – наречено „намаляване на риска“ на Запад – е допълнително засилено след неотдавнашните ограничения на Китай върху износа на две ключови суровини, галий и германий, използвани в производство на полупроводници.
„Ние плащаме за конкуренцията между Съединените щати и Китай“, отбелязва и председателят на Renault Жан-Доминик Сенар във връзка с китайските ограничения, докато Европа се бори с това, което той нопределя като „китайска буря“, надвиснала над индустрията за електрически превозни средства.
Демонстрацията на сила от страна на Китай над веригата за доставки на ключови метали идва след години на стратегически инвестиции и не трябва да е изненада, коментира Кристел Борис, главен изпълнителен директор на минната група Eramet. По думите му те са изградили монополи и ги използват.
„Във веригата на стойността на батериите не става въпрос само за контролиране на веригата, но и за контролиране на разходите“, обръща внимание Борис, добавяйки, че Китай е в процес на изграждане на друг монопол върху доставките на никел и кобалт – също ключови компоненти на батерията – в Индонезия.
Разочарованието сред европейските лидери нараства и от щетите, които която според тях може да бъдат причинена от Закона за намаляване на инфлацията на САЩ (IRA) на някои големи индустриални групи, чиито сметки за енергия все още са много по-високи, отколкото в Америка.
Високопоставен банкер потвърждава, че има голям риск европейските компании да пренасочат своите инвестиции (от Европа към Съединените щати).
Някои смятат, че основно безпокойство буди времето, необходимо на властите на Европейския съюз за отговор.
„С IRA има известна стабилност относно това, което компаниите трябва да очакват в Съединените щати“, заявява пред Ройтерс Вероника Грим, един от главните икономически експерти на германското правителство, който съветва канцлерството. Междувременно, по думите й, в Европа дебатираме насам-натам дали трябва да имаме субсидии и дали трябва да облагаме свръхпечалбите.
Китайски представители също изтъкват, че рисковете не идват само от Изтока, а могат да дойдат и от Запад.