Facebook на Meta, X на Илън Мъск, YouTube на Google и други технологични компании са се съгласили да направят повече за справяне с речта на омразата в онлайн среда, съгласно актуализиран кодекс за поведение, който ще бъде интегриран в правилата на ЕС за технологиите. Това става ясно от съобщение на Европейската комисия.
Други компании са подписали доброволно кода, създаден през май 2016 г., сред тях са са Dailymotion, Instagram, Jeuxvideo.com, LinkedIn, потребителски услуги, хоствани от Microsoft, Snapchat, Rakuten Viber, TikTok и Twitch.
Това става ясно дни, след като създателят на Facebook и главен изпълнителен директор на Meta Platforms Марк Зукърбърг обяви поредица от големи промени в политиките и практиките за модериране на компанията, позовавайки се на променящия се политически и социален пейзаж, и на желанието за възприемане на свободата на словото. Зукърбърг заяви, че Меta ще прекрати използваната досега програма за проверка на факти с доверени партньори и ще я замени със система, подобна на използваната в социалната мрежа X. Компанията също така ще направи промени в политиките си за модериране на съдържание по политически теми и ще отмени промените, които намаляват количеството на политическо съдържание в потребителските емисии.
По-конкретно, подписалите Кодекса за поведение на ЕС се ангажират със следното:
- Да се позволи на мрежа организации с нестопанска цел или публични организации с опит в незаконната реч на омразата да наблюдават редовно как подписалите страни преразглеждат известията за изказвания, подбуждащи към омраза
- Да положат максимални усилия за преглед на най-малко две трети от съобщенията за изказвания, подбуждащи към омраза, получени от наблюдаващите докладчици в рамките на 24 часа.
- Да се ангажират с ясно определени и конкретни ангажименти за прозрачност по отношение на мерките за намаляване на разпространението на изказвания, подбуждащи към омраза, в техните услуги, включително чрез инструменти за автоматично откриване.
- Да участват в структурирано многостранно сътрудничество с експерти и организации на гражданското общество, които могат да сигнализират за наблюдаваните от тях тенденции и промени в изказванията, подбуждащи към омраза, като спомагат за предотвратяване на разпространението на вълни от изказвания, подбуждащи към омраза.
Компаниите се ангажират още да предоставят информация относно резултатите от предприетите мерки, както и допълнителни данни, свързани с изказванията, подбуждащи към омраза, на техните платформи. Това може да включва например ролята на системите за препоръчване и органичния и алгоритмичен обхват на незаконното съдържание преди премахването му.
От тях ще се изискват и данни на национално равнище, разбити по вътрешна класификация на изказванията, подбуждащи към омраза (като раса, етническа принадлежност, религия, полова идентичност или сексуална ориентация), и осигуряване на подходящи последващи действия във връзка с приноса, получен от многостранното сътрудничество.