Посетителите на Международното автомобилно изложение в Женева тази седмица могат да видят от първа ръка, че европейската автомобилна индустрия се изправя срещу огромна глобална конкуренция, тъй като прави сеизмично преминаване от двигатели с вътрешно горене към електрически автомобили с батерии за много кратък период от време.
Това изтъкват от Асоциацията на европейските производители на автомобили, които предлагат мнения по темата от журналисти, Томазо Парди от Френския национален център за научни изследвания и президента на АСЕА Лука де Мео.
По думите на Парди производителите на електрически автомобили извън Европа са напред в надпреварата, тъй като имат конкурентно предимство пред Европа. Те са инвестирали по-рано и са по-вертикално интегрирани във веригата на стойността на батериите, с по-лесен достъп до суровини. Те имат по-големи икономии от мащаба и, най-важното, те не носят тежестта на постепенното премахване на 17 милиона автомобили с двигатели с вътрешно горене за малко повече от десет години. Европа, от друга страна, „постави „електрическата“ кола пред „акумулаторния“ кон, което е довело до стратегически чуждестранни зависимости.
Според експерта спешно се нуждаем от „всеобхватна и координирана“ автомобилна индустриална политика с истинска стратегия, свързваща парчетата от пъзела на Зелената сделка. Като посланието на Томазо Парди е: Европа трябва да се събуди!
„Пазарът на електрически автомобили е като ракета – но се нуждае от тласък, за да стигне до орбита.“ Само като работим заедно – в цялата автомобилна екосистема и с политиците – можем да дадем на пазара тласъка, от който се нуждае, подчертава Парди.
От ACEA припомнят манифеста си, с който призовават към холистична индустриална стратегия на ЕС във всички етапи на веригата на стойността – от научноизследователска и развойна дейност, добив, рафиниране, компоненти и производство; за зареждане на мрежи, енергия, стимули за покупка и рециклиране.
Според Лука де Мео ангажиментът на индустрията за електрификация е кристално ясен, но тя не може да се направи сама. Имайки това предвид, стабилният и съдържателен междинен преглед на регламента за CO2 е от решаващо значение – нещо, което председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен също призна наскоро. И за това ще трябва ясно да се дефинира как да се измерва успехът и как ще се определи дали е правилна траекторията за 2035 г.
Дотогава разчитаме ЕС да се справи с огромното предизвикателство, като постави подходящите рамкови условия: достъп до точки за зареждане, достъпна зелена енергия, стимули за закупуване, данъчни схеми и много други. Трансформацията на уменията на работната сила също е съществена част от пъзела, изтъкват от АСЕА.