Решението на милиардера Илон Мъск да ребрандира Twitter като X може да бъде сложно от правна гледна точка: компании, включително Meta и Microsoft, вече имат права на интелектуална собственост върху същата буква, информира Ройтерс.
X е толкова широко използван и цитиран в търговските марки, че е кандидат за правни предизвикателства – и компанията, известна преди като Twitter, може да се изправи пред собствени проблеми, защитавайки своята марка X в бъдеще, коментира агенцията.
„Има 100% шанс Twitter да бъде съден за това от някого“, отбелязва адвокатът по търговските марки Джош Гербен, който сподиля, че е преброил близо 900 активни регистрации на търговски марки в САЩ, които вече покриват буквата X в широк спектър от индустрии.
Мъск преименува социалната медийна мрежа Twitter на X в понеделник и разкри ново лого за платформата за социални медии, стилизирана черно-бяла версия на знака.
Собствениците на търговски марки – защитаващи неща като имена на марки, лога и слогани, които идентифицират източниците на стоки – могат да предявят иск за нарушение, ако друга марка би предизвикала объркване на потребителите. Средствата за защита варират от парични щети до блокиране на използването.
Microsoft от 2003 г. притежава търговска марка X, свързана с комуникациите относно нейната система за видеоигри Xbox. Meta Platforms – чиято платформа Threads е нов конкурент на Twitter – притежава федерална търговска марка, регистрирана през 2019 г., покриваща синьо-бяла буква „X“ за полета, включително софтуер и социални медии.
Meta и Microsoft вероятно няма да съдят, освен ако не се почувстват застрашени, че X на Twitter посяга на капитала на марката, който са изградили в писмото, казва Гербен.
Самата Meta си навлече предизвикателства за интелектуалната собственост, когато промени името си от Facebook. Той е изправен пред съдебни дела за търговска марка, заведени миналата година от инвестиционната фирма Metacapital и компанията за виртуална реалност MetaX, и уреди още едно заради новото си лого със символ на безкрайност.
И ако все пак Мъск успее да промени името, други все още могат да поискат „X“ и за себе си.
„Като се има предвид трудността при защитата на една буква, особено такава популярна в търговската мрежа като „X“, защитата на Twitter вероятно ще бъде ограничена до много подобна графика на тяхното лого X“, отбелязва Дъглас Мастърс, адвокат по търговските марки в адвокатската кантора Loeb & Loeb.
„Логото няма много отличителни черти, така че защитата ще бъде много ограничена.“