fbpx

Иновационно активните предприятия у нас с повече клиенти зад граница

През периода 2020 – 2022 г. 26.1% от предприятията с над 9 заети лица осъществяват иновационна дейност, като иновационната активност на предприятията в индустриалния сектор (32.9%) е по-висока, отколкото на предприятията в сектора на услугите  (19.6%). Най-голям е делът на иновационно активните предприятия в групата на големите предприятия (с 250 и повече заети лица) – 72.3% в индустрията и 66.5% в услугите, сочат данните на НСИ.

През 2022 г. оборотът на иновационно активните предприятия съставлява 51.9% от оборота, а заетите лица – 51.8% от заетите във всички предприятия. През наблюдавания период 15.0% oт всички предприятия реализират продуктови иновации (нови или усъвършенствани стоки и услуги), а 17.8% внедряват нови или усъвършенствани бизнес процеси.

От предприятията с продуктови иновации най-голям е делът на тези, които през периода 2020 – 2022 г. реализират на пазара само нови или усъвършенствани стоки – 51.0%. Нови или усъвършенствани услуги предоставят 27.6% от предприятията, а едновременно нови или усъвършенствани стоки и услуги – 21.4%.

Близо половината (49.4%) oт предприятията с продуктови иновации реализират стоки или услуги, които са нови не само за тях, но и за пазара, т.е. не са били предлагани преди това от техните конкуренти.

През периода 2020 – 2022 г. над 20.0% от иновационно активните предприятия, осъществяват иновации със следните екологични ползи за тях:

  • намаляване използването на енергия или на т.н. „въглеродна следа“ (намаляване на общото отделяно количество емисии парникови газове) -23.4%;
  • подмяна на част от използваните материали с по-малко замърсяващи и по-малко опасни заместители – 22.1%;
  • рециклиране на отпадъците, водата и материалите за собствена употреба или продажба – 21.0%;
  • намаляване на количеството материали и вода, използвани за производството на единица продукция – 20.5%.

За осъществяване на иновационната си дейност 24.5% от иновационно активните предприятия си сътрудничат с други предприятия, научни организации и други партньори. При големите предприятия (с 250 и повече заети лица) този дял е 33.9%.

През 2022 г. 42.6% от оборота на иновационно активните предприятия е реализиран от продажби на чуждестранни клиенти, като 29.5% се дължи на клиенти от държави – членки на Европейския съюз, и на Европейската асоциация за свободна търговия, а 13.1% – на клиенти от други държави. Клиентите от България формират 57.4% от оборота на иновационно активните предприятия, докато при предприятията, които нямат иновационна дейност, този дял е по-висок – 69.8%.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"