fbpx

Какво означава за книжната индустрия успехът на Снууп Дог

Когато книжарниците в Америка затвориха през миналата пролет, Тайрел Махоуни, президент на Chronicle Books, се подготвяла за бедствие докато гледала как приходите й спадат. Месеци след началото на кризата обаче, Chronicle намерили необичаен спасител – рапърът Снууп Дог и готварската му книга, издадена преди две години, изтъква в свой репортаж „Ню Йорк Таймс“.

“From Crook to Cook” продала 205 000 бройки през 2020, почти двойно повече, отколкото били продадени през 2019. Тя е една от няколкото по-стари книги на Chronicle с по-силни продажби от очакваното по време на пандемията, които помогнали на компанията да има печалби през миналата година. „Всъщност старите ни книги успяха да ни спасят“, казва Махоуни.

Въпреки привидно непреодолимите изпитания през миналата година – затварянето на книжарниците, отменянето на литературни събития и отлагането на дати на издаване, хората продължиха да купуват книги. Докато други развлечения като филми, театър и спорт били поставени на заден план по време на затварянето, книгите се оказаха идеалната форма на забавление по време на карантината.

Тази вълна обаче не се състоя за всички автори и търговци на книги. Пандемията промени начините, по които хората откриват и купуват книги и докара продажби за известни личности и автори на бестселъри, докато нови и по-малко известни писатели изпитаха проблеми. Много от 200-те нови книги, издадени от Chronicle, не успяха да намерят своята публика и най-вероятно никога няма да успеят да го направят. „По-трудно е да се привлече вниманието върху книга, която няма голямо име, свързано с нея“, казва Махоуни.

Днес издателите се питат дали ситуацията, предизвикана от пандемията ще промени завинаги търговията с книги.

Как и къде читателите купуват книги се промени много, тъй като хората, останали вкъщи, главно пазаруват онлайн, което донася голяма част от печалбите на Amazon и големи магазини като Target и Walmart. Тази масова миграция на потребителите, която вече бе започнала, но се ускори по време на пандемията, може да има сериозни последствия за литературната култура.

Обратно на чувството за откритие, което идва когато разглеждаме книги в библиотека или книжарница, хората онлайн търсят книги според автора или тематиката, което ограничава броя на заглавията, до които имат достъп. Често пъти те виждат това, което им е избрано от алгоритъм или система за търсене, или клонят към заглавия, предложени от продавачите, тъй като знаят, че те се продават най-много. В резултат на това, много от новите книги, издадени през 2020 не сполучиха, тъй като търговците се фокусираха върху познати автори, а читателите са по-привличани от най-популярните заглавия.

Най-продаваната книга на Amazon през миналата година бе „Където пеят раците“ на Дилия Оуенс, новела, публикувана през 2018. Читателите също са привлечени от познати заглавия на известни автори като Сюзан Колинс („Игрите на глада“) и Джеф Кини („Дневникът на един дръндьо“). От 10-те най-продавани романа през 2020, девет са написани от признати автори на бестселъри.

От друга страна, 98% от книгите, които са били издадени през 2020, са продали по-малко от 5000 копия. „Ние продаваме предвидими неща онлайн“, казва Джеймс Даунт, главен мениджър на Barnes and Noble, които отчетоха огромен скок в онлайн продажбите по време на затварянето. „Няма нищо лошо в предвидимото, но книжарниците са места, които подпомагат откриването на нови таланти“.

Издателите се притесняват за дългосрочните ефекти върху книжарниците, които са критична част от литературната екосистема, понесла тежък удар по време на затварянето. Продажбите от книжарници са спаднали с 30% през 2020 според Американското бюро за преброяване.

Като цяло, печалбите на издателите в САЩ, които са се задържали постоянни през по-голямата част от последното десетилетие, са се качили с почти 10% през 2020, до 8,6 милиарда долара, според Асоциацията на Американските издатели.

Книги за политика, раса, расизъм и практически, домакински задължения като готвене, са били търсени най-много. Нехудожествени произведения за деца били продавани с 23% повече, тъй като родителите се обърнали към книгите, за да обучават децата, останали у дома.

Audible, издател на аудио книги и платформа, чиито собственик е Amazon, отчете голям растеж по време на пандемията, тъй като потребителите увеличили времето на слушане с около 20%, до почти 500 милиона часа през 2020. На сайта Goodreads броят на книгите, които хората отбелязали като прочетени между април и декември миналата година, нараснал с 40% в сравнение със същия период през 2019. Засега, тази година продажбите на печатани книги са нараснали с почти 30% според NPD Book Scan, най-високите стойности за продажби през първото тримесечие, откакто компанията е започнала да следи данните през 2004.

Много хора в индустрията сега се питат дали пандемията ще донесе постоянен бум, както когато се случи феноменът с „Хари Потър“, когато бяха привлечени милиони нови читатели. Други очакват неизбежен спад, когато хората се върнат към концерти, театри, спортни събития, училища и плажове.

Докато страхът за индустрията се превърна в смайващ оптимизъм през миналата година, издателите започнаха да преосмислят почти всичко, което преди са приемали за даденост, от това как култивират нови литературни таланти, до начините, по които те рекламират и продават книги. Литературни събития на живо като даване на автографи и присъствието на авторите са заменени от Zoom. BookExpo, най-голямото събиране на професионални издатели в САЩ, което традиционно се провежда през май и събира хиляди търговци на книги, издатели, редактори, агенти, автори и библиотекари в Javits center в Ню Йорк, е отменено. Изложбеният център сега се използва като място за масова ваксинация. „Eдно от най-значимите неща, което се промени с пандемията, е преосмислянето на всичко, което правим и как го правим“, коментира Дон Вайсберг, главен мениджър на издателство Macmillan.

Загубата на събития с автори на живо почти изцяло премахна един от големите начини за печалба на книжарниците. Виртуалните събития могат да съберат по-голяма и по-разнообразна публика, и са по-евтини за издателите, но хората които присъстват често не купуват книгата от книжарницата, която провежда събитието. Гейл Шанкс, съсобственик на Changing Hands в Аризона изтъква, че на виртуалните събития магазините й са продавали понякога само по шест книги. На много успешно събитие те може и да продадат 150 копия, но ако това събитие се проведе на живо, продажбите им достигали до 1000 копия. Някои издатели са започнали да плащат на Шанкс за организирането на виртуални събития, казва тя, обикновено между 200 и 500 долара, което е сравнимо с продажбата на 20-50 книги.

Както големите книжарници, така и независимите магазини също са обсипани от онлайн поръчки, което е добре дошло за бизнеса, когато вратите им останали затворени, но те имали проблеми с менажирането на тези поръчки – онлайн продажбите на някои книжарници скочили от около дузина поръчки на ден до стотици през миналата пролет. За много от тях, нарастването на онлайн продажбите не било достатъчно. „Повечето от магазините не спечелиха пари през последната година“, казва Алисън Хил, главен директор на Американската асоциация на продавачи на книги, търговска група за независимите книжарници.

С нарастването на онлайн пазаруването, по-старите заглавия отчели около 2/3 от всички продажби за 2020, ускорявайки промяна, която вече била започнала постепенно да се случва. Десетилетие по-рано, по-старите заглавия формирали около половината от продажбите. „Нашите стари заглавия се продават много повече – хората някак откриват това, което искат“, казва Брайън Мърфи, президент и главен директор на HarperCollins.

През това време продажбите на някои признати дебютанти, които може би са щели да бъдат успешни в различно време, били ниски. Дългоочакваните първи романи като „Enter the Aardvark” на Джесика Антъни, „Under the Rainbow” на Силия Ласки и “August” на Кълън Уинк, всички публикувани миналата есен, имали проблем с намирането на публика.

Преди затварянето, романът „Temporary” на Хилари Лайхтер се очакваше да бъде един от най-силните дебюти за годината. Той бе номиниран за наградата PEN/Hemingway и бе в списъка с кандидатите за Наградата на Центъра по художествена литература за първи роман, бе хвален от критиците и бе поставян във всички списъци за най-добри книги за 2020. Но отличията на романа не били достатъчни, за да се преодолеят пречките, поставени от пандемията, поради която Лайхтер трябвало да отмени турне в 10 града и участие на литературни фестивали. В крайна сметка, тя успяла да продаде едва няколко хиляди хартиени копия. „Беше разочароващо да не успея да използвам цялата тази движеща сила“, каза Лайхтер. Въпреки това, след издаването на първия си роман по време на глобална пандемия, тя се радва да има поне някаква публика.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"