fbpx

Китай изненада пазарите, ограничавайки износа на графити

Китай заяви, че ще изисква разрешителни за износ на някои графитни продукти, за да защити националната си сигурност, като това за момента е последния ход на Пекин за контрол на доставките на критични минерали в отговор на предизвикателствата пред глобалното му производствено господство, предава Ройтерс.

Китай е най-големият производител и износител на графит в света. Той също така пречиства повече от 90% от световния графит в материала, който се използва в почти всички аноди на EV батерии, който е отрицателно заредената част от батерията.

Този смел и неочакван ход на Китай по отношение на графита ни изненада, пристигайки много по-рано, отколкото някой би могъл да предвиди“, коментира, цитиран от Ройтерс, Киен Хюйн, главен търговски директор в Alkemy Capital Investments, който се фокусира върху разработването на проекти в сектора на енергийните преходни метали.

Пекин изисква разрешителните за износ в момент, когато много чуждестранни правителства увеличават натиска си върху китайските компании относно техните индустриални практики.

Европейският съюз обмисля налагането на мита върху произведените в Китай електромобили, като твърди, че те несправедливо се облагодетелстват от държавни субсидии. Също така правителството на САЩ по-рано тази седмица разшири ограниченията върху достъпа на китайски компании до полупроводници, включително спиране на продажбите на по-модерни чипове с изкуствен интелект, произведени от Nvidia.

Ограниченията са подобни на тези, които са в сила от 1 август за два метала, важни за производството на чипове, галий и германий. Ограниченията намалиха износа на тези метали и повишиха цените извън страната.

Министерството на търговията на Китай заяви, че решението за графита е „благоприятно за гарантиране на сигурността и стабилността на глобалната верига за доставки и промишлената верига, както и за по-добра защита на националната сигурност и интереси„. Добавя се, че актът не е насочен към конкретна държава. Най-големите купувачи на графит от Китай са Япония, Съединените щати, Индия и Южна Корея, според данни на китайските митници.

Съгласно новите ограничения, Китай ще изисква от 1 декември износителите да кандидатстват за разрешителни за превоз на два вида графит, включително синтетичен графитен материал с висока чистота, висока твърдост и висока интензивност, както и естествен люспест графит и неговите продукти.

Три вида „силно чувствителни“ графитни артикули вече са били под временен контрол, припомня министерството на търговията, и са включени в новия списък.

С нарастващите продажби на електрически превозни средства автомобилните производители се надпреварват да си осигурят доставки извън Китай, но недостигът е реален. „С това ново ограничаване на износа на графит южнокорейските фирми, които силно разчитат на Китай за вноса му, ще трябва да търсят алтернативи, като например мини от Съединените щати или Австралия, но това вероятно ще увеличи разходите за мнозина“, казва Канг Донг -джин, анализатор в Hyundai Motor Securities.

Министерството на търговията на Южна Корея посочва в изявление, че е провело среща в петък с производители на батерии и материали за това как да се отговори на ограниченията на износа. „Правителството на Южна Корея ще комуникира отблизо… за да избегне прекъсвания на производството в сектора на литиево-йонните батерии“, заявява министърът на индустрията на Южна Корея Ан Дук-Ген.

Висшият правителствен говорител на Япония Хирокадзу Мацуно отбелязва от своя страна, че Токио планира да попита Китай за „оперативните политики“ на новите мерки и ще „предприеме подходящи стъпки“, ако те нарушават правилата на Световната търговска организация.

Акциите на китайските производители на нови енергийни превозни средства и батерии се повишиха след съобщението.

Анализаторите изтъкват, че не е ясно какво въздействие ще имат новите мерки върху графита в краткосрочен план. „Този контрол не е пълна забрана и не е имало значително въздействие върху която и да е индустрия по време на предишния временен контрол“, отбелязва Иван Лам, старши анализатор в Counterpoint Research, цитиран от Ройтерс.

Цените на естествения люспест графит бяха 3950 юана ($539,62) за метричен тон тази седмица, което е спад от 25,5% от началото на тази година поради намаляващото търсене от EV сектора, според Mysteel. „Това действие може да ги насочи към възходяща траектория в международен план, като същевременно поддържа ниски вътрешни цени за китайските производители на батерии“, прогнозира Том Кавана, ръководител на металите за батерии в Argus.

Все пак износът вероятно ще нарасне преди 1 декември, предполага Ичо Ma, анализатор в Rystad Energy, особено за страни с установена индустрия за батерии като Япония, Южна Корея и Съединените щати.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"