fbpx

Китай може да „удари“ вноса на бензинови автомобили от ЕС

Китайските автомобилни производители призоваха Пекин да повиши митата върху вносните европейски бензинови автомобили в отговор на ограниченията на Брюксел върху износа на произведени в Китай електромобили, съобщава подкрепяният от държавата вестник Global Times, цитиран от Ройтерс.

На среща при закрити врата, на която са присъствали и европейски автомобилни компании, китайската автомобилна индустрия „призова правителството да приеме твърди контрамерки (и) предложи да се обмисли положително повишаването на временната тарифа за бензинови автомобили с двигатели с голям работен обем“, сочи цитираната информация.

Срещата, организирана от Министерството на търговията на Китай, се е провела в Пекин и на нея са присъствали SAIC, BYD, BMW, Volkswagen и нейното подразделение Porsche. Основната цел на разговора е била да се окаже натиск върху Европа и да се лобира срещу тарифите, обявени от Брюксел миналата седмица, за да защити своята автомобилна индустрия от китайската конкуренция.

На срещата са присъствали също Mercedes-Benz, Stellantis и Renault, информират източници на Ройтерс.

Европейските производители на автомобили или отказват коментар, или не отговорарят веднага на исканията за коментар.

Износът на пътнически превозни средства с двигатели по-големи от 2,5 литра от Европа за Китай възлиза на общо 196 000 единици през 2023 г., което е ръст от 11% на годишна база, според данни на Китайската асоциация за леки автомобили. През първите четири месеца на 2024 г. износът на такива превозни средства от Европа за Китай възлиза на 44 000 единици, което е спад от 12% спрямо същия период преди година.

Износът на автомобили от ЕС за Китай е на стойност 19,4 милиарда евро през 2023 г., докато блокът е закупил електрически превозни средства от Китай за 9,7 милиарда евро, според данни на статистическата агенция на ЕС Евростат.

Китай представлява около 30% от продажбите на германските производители на автомобили, а Германия е най-големият износител на превозни средства с двигатели от 2,5 литра или повече, след като е доставила 1,2 милиарда долара в Китай от началото на тази година, показват данни на китайските митници.

Големият GLE Class SUV на Mercedes Benz, седаните S Class и Cayenne на Porsche са трите най-популярни изнасяни коли от Европа за Китай, представляващи повече от една пета от общо 155 841 внесени коли на европейски марки през първия пет месеца, според данни на China Merchants Bank International, цитирани от Ройтерс.

Словакия е четвъртият по големина в Китай и вторият по големина в ЕС доставчик на автомобили с големи двигатели. Тази година е изнесъл спортни автомобили на стойност 803 милиона долара.

Съединените щати, Обединеното кралство и Япония също изнасят голям брой автомобили с двигатели, по-големи от 2,5 литра, и вероятно ще се възползват най-много от предложеното увеличение на митата.

Източници от индустрията посочват, че както Европа, така и Китай имат причини да искат да сключат сделка през идните месеци, за да се намали напрежението и да се избегне добавянето на милиарди долари нови разходи за китайските производители на електромобили, тъй като процесът на ЕС позволява преразглеждане. Затова съобщението за налагане на мита може да предизвика преговори между Брюксел и Пекин.

От Европейската комисия коментират, че разглеждат ситуацията „с оглед на обсъждането дали може да бъде намерено взаимно приемливо решение„. Търговската политика на ЕС става все по-протективна на фона на опасенията, че моделът на развитие на Китай, фокусиран върху производството и дълговете, може да наводни 27-членния блок с евтини стоки, включително електрически превозни средства, тъй като китайските фирми се стремят да увеличат продажбите в чужбина поради слабото търсене у дома.

Съобщението на Европейската комисия от 12 юни, че ще наложи антисубсидийни мита до 38,1% върху вносните китайски електромобили от юли последва хода на Съединените щати да вдигнат митата върху китайските автомобили през май и отваря нов фронт в търговията на Запада война с Пекин.

„Лично аз смятам, че е несправедливо да се започне тарифна война единствено въз основа на степента на използване на капацитета (на Китай) и недостатъчното търсене на нови енергийни превозни средства в Китай“, казва Джан Яншенг, главен научен сътрудник в Китайския център за международен икономически обмен.

„Виждаме, че Китай е приел пакет от политики за решаване на проблема със „свръхкапацитета“, така че тази година, следващата година и през следващите четири години използването на капацитета на Китай ще продължи да нараства“, добавя той, цитиран от агенцията.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"