fbpx

Китайските марки вече доминират на вътрешния автомобилен пазар

Делът на китайските автомобилни марки на вътрешния пазар е напът да надхвърли 50% от продадените коли тази година, съобщава Ройтерс. Това е благодарение на нарастващата доминация при електрическите превозни средства, изтъква консултантската компания AlixPartners, цитирана от агенцията.

Така за първи път китайските автомобилни производители контролират мажоритарен дял от автомобилния пазар в Китай – най-големият в света.

През последните четири десетилетия китайският автомобилен пазар беше доминиран от утвърдени световни марки като VW и Toyota, работещи в съвместни предприятия с китайски партньори. Но конкурентните цени, по-бързото внедряване на нови модели и възходът на местните производители на електрически автомобили като BYD, Nio и Xpeng Motors промениха динамиката на автомобилните марки, произведени в Китай.

Китай изпревари Япония и като най-големият износител на автомобили в света през първото тримесечие на тази година.

AlixPartners прогнозира, че общите продажби на автомобили в Китай ще нараснат с 3% тази година до 24,9 милиона автомобила, възстановявайки се до нивото на продажбите преди COVID-19. Очакванията са за ръст до 30,6 милиона превозни средства през 2030 г., като се прогнозира, че повече от половината превозни средства, продадени в Китай, ще бъдат електромобили.

За така наречените в Китай „нови енергийни превозни средства“ (NEVs), включително plug-in хибриди и с чиста електрическа енергия, вътрешният пазар се е възползвал от $57 милиарда субсидии от правителството през 2016 до 2022 г За разлика от това правителството на САЩ е предоставило 12 милиарда долара субсидии през това време, каза AlixPartners.

Китайските производители на електромобили са спечелили и позиции, фокусиращи се върху функции като усъвършенствани системи за подпомагане на водача дори при по-евтини автомобили. Тази конкурентоспособност ще направи китайските производители на автомобили толкова разрушителни за утвърдените глобални автомобилни производители през следващите години, колкото Tesla, смята Стивън Дайър, който ръководи автомобилното консултиране на AlixPartners в Азия.

Би било най-добре за чуждестранните марки да се поучат от новите китайски стартъпи за електромобили, ако искат да оцелеят в Китай или да се изправят пред разрушителното въздействие на тези марки на своите вътрешни пазари“, изтъква Дайърг. Той прогнозира, че годишните продажби на автомобили с китайска марка на задграничните пазари ще нараснат до 9 милиона автомобила до 2030 г. Това ще даде на китайските марки 30% от глобалния дял и пазарен дял от 15% в Европа, 19% в Южна Америка и 19% в Югоизточна Азия и Южна Азия.

Китайският пазар също е изправен пред огромен свръхкапацитет и Дайър прогнозира вълна от консолидации. Само 25 до 30 от 167 марки NEV могат да оцелеят до 2030 г., каза Дайър. Над две трети от тези марки не са регистрирали никакви продажби миналата година, казва той.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"