Индийските петролни рафинерии се отварят към нови пазари. Благодарение на големите обеми закупен руски петрол, те изнасят все повече дизел за Европа, която забрани директния внос на преработени след 5 февруари руски продукти.
Сценарият е измислен преди въвеждането на ембаргото върху руския дизел. Така че това не е изненада, а потвърждение на неща, които мнозина очакваха. След 5 февруари Европа няма избор: тя трябва да заменя всеки ден половин милион барела дизел, който преди това купуваше от Русия, отбелязва Capital.fr.
Индия заема 4-то място в света по преработка на петрол
Индия с нейните 23 рафинерии бързо се утвърди като предпочитан доставчик за европейските страни и по-специално за Франция, Турция, Белгия и Нидерландия. Индийските петролопреработвателни предприятия, които досега се снабдяваха от Близкия изток и по-специално от Ирак, все повече се захранват с руски петрол. Почти половината от петрола, внасян от втората по големина рафинерия в Индия – Reliance and Nayara, в която 49% собственост има руският енергиен гигант Роснефт – идва от Русия.
Това е дар от небето, тъй като руският петрол се продава на ниски цени, което позволява на индийските рафинерии да бъдат по-конкурентоспособни и да завземат нови пазарни дялове в Европа.
Износът на петролни продукти от Индия за ЕС преди руската инвазия в Украйна е бил средно 154 000 барела на ден – дизелово и самолетно гориво. Сега, в началото на февруари, той нарасна до 200 000 барела на ден. Днес 30% от общия индийски износ на дизел отива за Европа, в сравнение с малко над 21% преди войната.
Петролът не мирише
Тези цифри изглежда потвърждават изпирането на руски петролни продукти от Индия, както и от Китай, макар че това остава трудно за доказване. Поговорката, че петролът не мирише, се отнася в по-голяма степен за дизела, който е много труден за проследяване.
Нефтопродуктите, преработени в Индия, не се декларират като произхождащи от Русия. Следователно вносът им не противоречи на европейските правила.