Изправен пред спада на продажбите на Tesla в Европа и нарастващото митническо напрежение между Съединените щати и Европейския съюз, Илон Мъск, след като със зъби и нокти бранеше протекционистката политика на Доналд Тръмп, се превърна в знаменосец на създаването на трансатлантическа зона за свободна търговия, коментира journaldeleconomie.fr.
За създаването на зона за свободна търговия между ЕС и САЩ
Преди дни Илон Мъск публично зае позиция в полза на икономическото сближаване между Европейския съюз и Съединените щати. Говорейки дистанционно от Калифорния пред конгреса на италианската партия „Ла Лига“, той изрази желанието си за „много тясно партньорство“ между двата блока и заяви: „Щом искаме да работим, независимо дали в Европа или в Съединените щати, трябва да можем да го правим“ (L’Express). Той добави, че се надява те постепенно да се сближават и да се придвижат към „една ситуация с нулеви мита“.
Това изказване идва малко след като администрацията на Тръмп обяви нови мита, които могат да стигнат до 20% за множество европейски продукти. Европейската комисия веднага обяви, че подготвя отговор. На фона на очертаващия се трансатлантически търговски конфликт, към който трябва да прибавим изострянето на напрежението между Вашингтон и Пекин, смяната на позицията на Илон Мъск изглежда по-скоро логичен, отколкото изненадващ управленски ход. Като ръководител на компания със силно международно присъствие, той защитава преди всичко интересите на Tesla, значителна част от чийто бизнес се осъществява на европейския пазар.
Обезпокоителен спад на продажбите за Тесла
Tesla е сред компаниите, които биха били най-силно засегнати от влошаването на търговските отношения между двете страни на Атлантика. Значителна част от автомобилите, предназначени за европейския пазар, все още се произвеждат в Съединените щати (в Тексас), което поставя компанията на първа линия в случай на увеличаване на тарифните бариери. Ако се прилагат реципрочни мита, вносът от САЩ ще стане много по-скъп, като по този начин ще се намали оперативната печалба на един вече и без това силно конкурентен пазар.
Трябва да се каже, че Tesla вече обяви рязък спад на продажбите си в Европа. Според последните данни, предадени от Euronews, броят на регистрираните автомобили на американската компания е намалял с 14% в Германия и с 9% във Франция през март 2025 г. Тази продължаваща тенденция следва спад от 45% в целия континент през февруари. Към тези трудности се добавя засилване на конкуренцията, особено от китайски производители, които предлагат евтини електрически коли благодарение на политиката на подкрепа от страна на държавата. При това положение финансовите резултати на американския производител могат да бъдат засегнати още през второто тримесечие на 2025 г.