fbpx

Много страни мечтаят да приемат бъдещия завод на Тesla

Ще бъде ли Турция следващата страна, която ще приеме завод на Tesla? Това е желанието, изразено от президента Ердоган. Но много други страни участват в съревнованието, отбелязва RFI.

След като през пролетта Илон Мъск обяви изграждането в Мексико на седмия си завод, той посочи, че държавата която ще приеме осмия, ще стане известна до края на годината. Оттогава се разпространяват различни спекулации. Канада, Индия и Китай, където Tesla вече има завод в Шанхай, са трите държави с най-добри позиции в надпреварата, тъй като вече бяха назовани от автопроизводителя. Освен това има страни, които мечтаят за това на глас, като Испания, Франция, а сега и Турция. А някои са много по-дискретни в подхода си. Това е случаят на Саудитска Арабия според Wall Street Journal, но тази информация беше напълно отречена от Илон Мъск.

За сметка на това неговата среща с Режеб Ердоган през беше много силно отразена в медиите

Тя беше проведена в неработен режим в кулоарите на Общото събрание на ООН. Илон Мъск беше придружен от едно от децата си. Снимките и изявленията им бяха незабавно разпространени от медиите, и на първо място, разбира се, от X, бившият Twitter, собственост Илон Мъск. „Турция е сред най-важните кандидати“, твърди шефът на Tesla. Но през юни той също така заяви, че Tesla със сигурност ще построи завод във Франция… през следващите години. Тези думи са окуражаващи, но това са само думи, без конкретни ангажименти. През пролетта Испания, която вече смяташе, че ще бъде предпочетена пред Франция за изграждането на гигантски завод във Валенсия, изведнъж изпадна в немилост. Екстравагантият собственик на Tesla се отнесе много негативно към изтичането в местната преса на информация относно сумата на проекта.

Кои са основните критерии, според които собственикът на Tesla ще направи своя избор?

На първо място Илон Мъск се интересува от страни, които имат очевидни предимства. Индия има евтина работна ръка и огромен пазар за завладяване. Канада дава възможност да се продава на американския пазар, като същевременно се използват помощите в рамките на Закона за намаляване на инфлацията (Inflation Reduction Act). Собственикът на Tesla ще вземе решението си, след като види козовете, които отделните страни могат да извадят. Саудитска Арабия ще гарантира сигурни доставки на стратегически метали. Кралството работи по този въпрос, като в момента води преговори с Демократична република Конго. И накрая, Илон Мъск може да бъде мотивиран от други частни интереси, които нямат нищо общо с електрическите автомобили.

На срещата с Ердоган, освен от сина си, той беше придружен и от трима висши ръководители от Starlink, която осигурява евтин и високоскоростен интернет канал. Това изисква система от голям брой спътници, които да могат да покриват възможно най-много страни. Целта му е да осигури покритие на Турция. Ердоган вече е използвал услугите на компанията майка на Starlink, Space X, за изстрелването на един сателит. Не е сигурно обаче, че турският президент ще бъде благосклонно настроен към появата на нов независим оператор в небето над страната му.

През тази година ще бъде обявено изграждането на нов завод, но, вероятно много скоро, той ще бъде последван и от други

В момента Tesla произвежда 1 300 000 електрически автомобила годишно. Целта ѝ е да произведе 20 милиона до 2030 година. Това е почти двадесет пъти повече и ще изисква огромни усилия, огромни и в сравнение със сегашното състояние на пазара. Най-големият производител на автомобили в света, Toyota, пуска около 10 милиона годишно. Следователно не един, а няколко големи завода трябва да бъдат пуснати в експлоатация, за да бъде постигната тази цел. Става дума за общо седем нови завода за сглобяване на автомобили и производство на батерии.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"