fbpx

МВФ показва как атаките в Червено море прекъсват световната търговия

Анализът е от блога на Международния валутен фонд…

През последните няколко месеца световната търговия беше възпрепятствана от прекъсвания на два критични морски маршрута. Атаките срещу кораби в района на Червено море намалиха трафика през Суецкия канал, най-краткият морски път между Азия и Европа, през който обикновено минава около 15 процента от обема на световната морска търговия. Вместо това няколко корабни компании отклониха корабите си около нос Добра надежда. Това увеличи времето за доставка средно с 10 дни или повече, което ощети компаниите с ограничени запаси.

От другата страна на света тежката суша в Панамския канал принуди властите да наложат ограничения, които значително намалиха ежедневните преминавания на кораби от миналия октомври, забавяйки морската търговия през друга ключова пропускателна точка, която обикновено представлява около 5 процента от световния морски транспорт търговия.

МВФ използва данни от платформата си PortWatch, за да покаже обема на търговията, който преминава през тези три критични коридора за корабоплаване. Нашите оценки за високочестотен транзит показват, че обемът на търговията, преминаваща през Суецкия канал, е спаднал с 50 процента на годишна база през първите два месеца на годината, а обемът на търговията, преминаваща транзитно около нос Добра надежда, се е увеличил с приблизително 74 процента над нивото от миналата година. Междувременно обемът на транзитната търговия през Панамския канал е намалял с почти 32 процента в сравнение с предходната година.

Платформата също така показва, че през януари и февруари 2024 г. е имало 6,7 процента спад на годишна база в посещенията на 70-те пристанища, които фондът проследява в Африка на юг от Сахара. Съответният спад за Европейския съюз и Близкия изток и Централна Азия е 5,3 процента. Тези намаления вероятно отразяват преходните ефекти от по-дългите времена за доставка. Ако продължат, ефектите на вълните от тези смущения могат временно да попречат на някои вериги за доставки в засегнатите страни и да предизвикат възходящ натиск върху инфлацията (отчасти поради по-високите разходи за доставка).

Важно следствие от тези прекъсвания на корабоплаването е, че официалната статистика за регистриран внос (и износ), базирана на митнически записи, може да бъде повлияна от временното въздействие на корабите, които са пренасочени. Това ще направи по-трудно да се прецени основната инерция на световната търговия и икономическа активност през следващите месеци.

Например отчетите за търговията със стоки за януари в много страни в Африка, Близкия изток и Европа може да показват забавяне на растежа на вноса, тъй като някои доставки, които обикновено биха били регистрирани през януари, са били доставени едва през февруари. По същата причина много страни с ниски доходи, които получават значителен дял от фискалните си приходи от вносни мита (и експортни такси), може да отчетат по-ниски фискални приходи от очакваните за януари.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"