fbpx

НАП обяви 15 млрд. лева приходи и нова кампания срещу „заплатата в плик“

Информационни кампании „Заплата в плик“ и „Данъчно-осигурителни рискове“ стартира НАП с цел насърчаване граждани и бизнеса да спазват доброволно своите задължения и да запознае работниците и служителите с рисковете, ако се съгласяват да се осигуряват на по-нисък от реалния си доход, като вземат част от възнаграждението си в плик.

Според данни на приходната агенция, запознаването на фирмите и физическите лица с техните права и задължения има положителен ефект върху тяхното поведение на данъкоплатци.

В последните години се отчита трайно повишаване на доброволното спазване на данъчно-осигурителното законодателство в резултат от съчетаването на контролни мерки и комуникационни действия. Наблюдава се намаляване броя на рисовите лица и на потенциалната щета за фиска, като приходите от данъци и осигуровки за първите 6 месеца на 2022 г. достигнаха близо 15 млрд. лв. – с над 1,6 млрд. лв. повече в сравнение с миналата година.

До края на юни приходите за централен бюджет са близо 8,2 млрд. лева, като данъкът върху доходите на физически лица е почти 2,2 млрд. лв., 1,7 млрд. лв. е корпоративният данък и повече от 4 млрд. лв. ДДС.

Приходите от осигурителни вноски към 30 юни надвишават близо 6,3 млрд. лв. в това число над 3,7 млрд. лв. са за държавно обществено осигуряване, 1,6 млрд. лв. – за здравноосигурителни вноски и 920 млн. лева за допълнително задължително пенсионно осигуряване.

Най-висок е ръстът на постъпленията при корпоративен данък – 38%. Приходите от данък върху доходите на физическите лица се увеличават с близо 8 на сто, а осигурителните вноски растат устойчиво с над 12 % спрямо същия период на миналата година, допълват от НАП. 

Двете кампании акцентират върху ползите за обществото от доброволното деклариране и внасяне на данъци и осигурителни вноски, както и на щетите, които причинява недобросъвестното поведение.

Всеки служител може сам да изчисли колко би загубил в следващите години, ако не се осигурява върху заплатата, която получава в действителност чрез т.нар. „калкулатор на загубите“. Той дава възможност на потребителите, след попълване на данни за реалния и декларирания доход, да разберат от колко средства ще се лишат в бъдеще под формата на неизплатени средства от болнични, майчинство, обезщетения за безработица, както и пенсии. 

НАП ще информира и чрез „Фейсбук“ страницата си за ползите от внасянето на осигуровки върху реалния размер на заплатата, доброволното деклариране и плащане на данъци, изискването и съхранението на касовите бележки при покупка на стока или услуга.

Кампаниите ще продължат 3 месеца, като потребителите ще могат да се запознаят с важни въпроси, свързани с данъците и осигуряването, както и техните специфики в сектори, в които има по-голям риск от непълно деклариране на доходи или невнасяне на осигуровки. В поредица от подкаст издания ще бъдат обсъждани теми като „заплата в плик“, данъчни и осигурителни рискове в строителството, производството и продажбата на алкохол и на млечни продукти, електронната търговия и др. 

Потребителите ще могат да изразят и своето мнение по темата за недекларираните възнаграждения или т. нар. „заплата в плик“  като попълнят анкетата на НАП. Тя цели да установи какви са причините служителите да се съгласяват техните работодатели да заплащат осигурителни вноски върху по-нисък от действителния размер на работната им заплата. 




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"