fbpx

Влизат в сила законите в ЕС, регулиращи дейността на Big Tech

Европарламентът е одобрил правила, определени от Ройтерс като „забележителни“, за ограничаване на силата на технологични гиганти от рода на Alphabet, Amazon, Apple, Facebook и Microsoft.

В допълнение към тези правила, известни като Закона за цифровите пазари (DMA), законодателите са одобрили и Закона за цифровите услуги (DSA), който изисква онлайн платформите да направят повече, за да контролират интернет за незаконно съдържание, съобщава още Ройтерс.

Компаниите са изправени пред глоби до 10% от годишния глобален оборот за нарушения на DMA и 6% за нарушения на DSA. Законодателите и държавите от ЕС постигнаха политическо споразумение и по двата набора от правила по-рано тази година, оставяйки някои подробности да бъдат изгладени.

Двете закона с правила за Big Tech се основават на опита на ръководителя на ЕС по антитръстовите правила Маргрете Вестагер с разследванията на компаниите. Тя е създала работна група на DMA, към която се очаква да се присъединят около 80 служители, което според някои наблюдатели е недостатъчно.

Депутатът Андреас Шваб призовава за по-голяма работна група, която да противодейства на „дълбоките джобове“ на Big Tech. Европейската организация на потребителите (BEUC) изразява същите опасения.

Алармирахме миналата седмица с други групи на гражданското общество, че ако Комисията не наеме експертите, от които се нуждае, за да наблюдава практиките на Big Tech на пазара, законодателството може да бъде затруднено от неефективно правоприлагане“, коментира заместник-генералният директор на BEUC Урсула Пахл.

DMA е настроен да налага промени в бизнеса на компаниите, изисквайки от тях да направят своите услуги за съобщения оперативно съвместими и да предоставят на бизнес потребителите достъп до техните данни.

Бизнес потребителите ще могат да популяризират конкурентни продукти и услуги на платформа и да сключват сделки с клиенти извън платформите.

На компаниите няма да бъде позволено да предпочитат собствените си услуги пред конкурентите или да не позволяват на потребителите да премахват предварително инсталиран софтуер или приложения – две правила, които ще засегнат силно Google и Apple.

DSA забранява целева реклама, насочена към деца или базирана на чувствителни данни като религия, пол, раса и политически възгледи. Тактиките, които подвеждат хората да дават лични данни на компании онлайн, също ще бъдат забранени.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"