Пореден опит да се внесе някакъв ред в плащанията по системата „Зелена карта“ направи парламентарната икономическа комисия. На първо четене бяха приети законови промени, свързани с незабавно плащане на обезщетения в чужбина по линия на „Зелена карта“.
Депутатите обаче правят уговорката, че финансовото министерство ще преработи текстовете, така че да не се допусне източване на пари от застрахователните компании с фиктивни катастрофи и поскъпване на застраховката „Гражданска отговорност“, пише „Сега“.
Това се случва на фона на внесени от служебния кабинет промени в Кодекса по застраховане, предвиждащи българското бюро „Зелена карта“ моментално да изплаща предявените искания за обезщетения при пътни инциденти в чужбина. В изключително кратък срок – 7 дни, съответният застраховател, сключил полицата, трябва да преведе сумата в бюрото. На практика се въвежда принципът „първо плащаш, после оспорваш„, с което правителството търси решение на стар проблем, свързан с отказа на някои застрахователи да плащат обезщетения, защото смятат, че се фиктивни, припомня изданието.
На брифинг вчера Асоциацията на българските застрахователи и самото национално бюро „Зелена карта“ силно се противопоставиха на подобно законово решение и предупредиха, че то ще доведе блокиране на сериозно пари в дружествата и до рязко покачване на „Гражданска отговорност“.
Депутатите от икономическата комисия определиха и като смущаваща прекомерната регулация, която правителството иска да въведе за този бизнес на застрахователите. Но мнозинството подкрепи на първо четене законопроекта, защото го определи като важна стъпка и условие към еврозоната, с уговорката, че преди второ четене ще се внесат промени, които да гарантират, че няма да се вдигне цената на „Гражданската отговорност“.
За да се намери балансирано решение ще бъде сформирана работна група, която в кратки срокове ще подобри текстове от законопроекта. Според зам. министъра на финансите Людмила Петкова с участието и на представители на бизнеса в тазци група би могло да се намери работещо решение, което да не допуска с измамнически схеми на фиктивни катастрофи в чужбина да се източват парите на застрахователите. Неизплатените обезщетения са предимно към страни като Румъния и Италия.
Други държави в рамките на системата „Зелена карта“ нямат подобни проблеми, обяснява още Петкова, цитирана от БТАО и „Сега“. „Правото на глас на България в органите на системата „Зелена карта“ е суспендирано, защото ние не плащаме„, изтъква тя.