fbpx

Никой няма да премине към електроавтомобил, ако не може да зарежда у дома

Шофьорите на електрически превозни средства, които не могат да инсталират зарядно устройство у дома, се обръщат към предлагани от американски и европейски фирми алтернативи на често скъпите или неудобни обществени точки за зареждане.

Решенията включват онлайн платформи, позволяващи на хората да отдават под наем своите зарядни устройства, „тротоарни улеи“ за имоти без алеи и дори мобилно зареждане. Въпреки че подобни услуги биха могли да намалят проблема с глобалната обществена инфраструктура за зареждане, те няма да постигнат скоро огромния мащаб, необходим за разрешаването му, коментира Ройтерс.

В действителност дейността на тези стартиращи фирми подчертава продължаващите трудности, въпреки публичните субсидии, за разработването на повсеместна мрежа за зареждане, необходима за поддържане на пълен преход към електромобили.

САЩ и Европа субсидират както обществени мрежи за бързо зареждане, така и мрежи за по-бавно зареждане на улицата, но тяхното развитие е възпрепятствано от безброй национални и местни правила и това, което Камарата на лордовете на Обединеното кралство описа в неотдавнашен доклад като „остарели и непропорционални правила за планиране“.

Много бъдещи собственици избягват електромобила и се придържат към автомобили, работещи с изкопаеми горива – основен фактор, забавящ търсенето на електромобили в световен мащаб.

Гигантът за споделено пътуване Uber е отделил 800 милиона долара до 2025 г., за да помогне на шофьорите си да преминат към електромобили, но е установил, че много от тях живеят в градски „пустини за зареждане“, коментираглобалният ръководител на Uber по устойчивостта Тибо Симфал. От Uber споделят още, че усилията им за частично финансиране на проекти за таксуване на местните власти са били затруднени от бюрокрация.

Ветеранът шофьор на Uber Дейвид Дарио Кюни иска EV, но няма къде да зареди близо до апартамента си в предградие на Париж. „Бих сменил автомобила си още утре“, изтъква той, ако имаше възможност за зареждане.

Домашното зареждане, макар и бавно, е най-добрият вариант, защото енергията е по-евтина. Обществените бързи зарядни устройства могат значително да заредят EV за по-малко от половин час, но могат да струват 10 пъти повече, обезсмисляйки предимствата на разходите за гориво пред бензиновите автомобили.

В проучване на Ipsos от 2023 г. 39% от анкетираните 4000 британски шофьори заявяват, че биха преминали към EV, ако не трябва да разчитат изключително на обществени съоръжения за зареждане.

А в национално проучване на САЩ от 2022 г. на Ipsos, 37% от шофьорите, попитани какво би ги насърчило да си купят изцяло електрическа кола или plug-in хибрид, посочват възможността да я зареждат у дома.

Хедър Хохрейн основава базираната в Редууд Сити, Калифорния EVmatch през 2016 г., за да свърже собствениците и наемателите на зарядни устройства. Тя изгражда бизнес, създавайки и управлявайки хиляди зарядни устройства за жилищни комплекси в 47 американски щата, които EVmatch също отдава под наем на обществеността чрез приложението си.

Такива peer-to-peer компании за таксуване казват, че са отбелязали силен растеж, но техните предимства може да са ограничени. Споделянето на зарядни устройства изисква критична маса от собственици на жилища, желаещи да наемат зарядни устройства в определен район, тъй като клиентите обикновено трябва да могат да се разходят някъде, докато колата им се зарежда.

Около 30 000 от повече от 600 000 зарядни устройства в около 20 европейски страни в приложението за зареждане на датската фирма Monta са частни зарядни устройства peer-to-peer. Charge Fairy обслужва водачите на електромобили, фокусирани повече върху удобството, отколкото върху цената. Мобилната услуга разполага с пет микробуса в Лондон, пълни с батерии, които могат бързо да зареждат електромобили, където и да са паркирани. Търсенето е голямо и от Charge Fairy изтъкват, че не могат да приеме повече клиенти на дребно, докато не добавят още микробуси.

Други компании искат да разширят броя на домовете, които могат да инсталират зарядни устройства. Британската стартираща компания Kerbo Charge е сред тези, които използват тротоарни улеи – тясна, квадратна тръба, вкопана в тротоара, за да пренесе кабел за зареждане от дома до улицата. Няколко такива стартиращи компании в Обединеното кралство изпълняват пилотни проекти с местните власти.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"