В присъствието на премиера Желязков, транспортният министър подписа в София договора, с който България поръчва изработване и доставка на 35 електрически междурегионални влака Coradia Stream. Финансирането ще е комбинирано – част от парите за пърмите 12 влака ще са по ПВУ, останалите през други схеми, сред които Социалният план за климата.
Alstom, който е и водещ на консорциума BULEMU, е световен лидер в областта на интелигентната и устойчива мобилност. 35-те междурегионални електрически мотрисни влака (ЕМВ) ще бъдат първите, предоставени от Alstom за пътнически превози в България, както и първите електрически междурегионални влакове, закупени в страната през последните 20 години. Влаковете ще бъдат използвани за обслужване на пътнически и бързи влакове с времепътуване до 4-5 часа.
„Щастлив съм, че днес можем да представим на пътниците в България предимствата на модела Coradia Stream, базиран на най-новите технологии на Alstom. Пътниците в Италия, Нидерландия и много други европейски страни, а съвсем отскоро и в Румъния, вече могат да се възползват от предимствата и комфорта на тези мотриси. Coradia Stream е модерно и устойчиво мобилно решение, подходящо за 21 век„, заяви по време на церемонията Габриел Станчу, генерален директор на Alstom за Румъния, България и Молдова.
Разработените специално за европейския пазар междурегионални влакове Coradia Stream са оборудвани с Европейската система за управление на железопътното движение (ERTMS) ниво 2[1] и отговарят на европейските стандарти (EN), както и на техническите спецификации за оперативна съвместимост (ТСОС). Те осигуряват възможност за работа с всички основни европейски електроразпределителни мрежи. Максималната скорост на влаковете ще бъде 160 км/ч.
Всяка мотриса ще разполага с шест вагона с общ капацитет от над 320 места и 100 % нисък под, който осигурява лесен достъп за пътниците. Ще има по две входни врати от всяка страна на средните вагони и по една врата от всяка страна на крайните вагони. Системата за информация на пътниците ще включва както аудио, така и динамични визуални дисплеи. Всеки вагон на влака ще бъде оборудван с големи багажни рафтове.
Междурегионалните влакове Coradia Stream ще бъдат оборудвани и с цифрова система за отчитане на пътниците с изключително прецизни сензори, както и контакти за зареждане на електронни устройства. Всеки влак ще разполага с четири модерни тоалетни с контролирани емисии, равномерно разпределени по дължината на влака, като една от тях ще бъде предназначена за хора с ограничена подвижност. Ще бъдат обособени места за превоз на велосипеди и детски колички. Финалният вид, цветовете и покритията ще бъдат изцяло персонализирани в съответствие с изискванията на възложителя по време на етапа на проектиране.
Влаковете са част от серията регионални влакове Coradia на Alstom, които демонстрират ефективна и надеждна работа в цяла Европа вече повече от 30 години. Досега Alstom е продал над 4000 регионални влака Coradia в цял свят. Няколко европейски държави, сред които Дания, Франция, Германия, Нидерландия и Испания, вече се възползват от тяхната ефективност и комфорт.
Общо над 700 регионални мотриси Coradia Stream вече са поръчани в Италия, Нидерландия, Дания и Румъния. Влаковете в Италия са в експлоатация от средата на 2019 г., което е доказателство за тяхната сигурност. В Румъния Coradia Stream започна да обслужва пътници през ноември 2024 г. Coradia Stream предлага и беземисионни решения като задвижване с батерии и водород за неелектрифицирани линии.
Заедно с РВП Инвест, Alstom ще осигури безопасната и надеждна експлоатация на влаковете чрез услуги за цялостна поддръжка. Програмата за поддръжка включва дейности по превантивна поддръжка, планови и основни ремонти, както и аварийни ремонти за период от 15 години.
[1] Европейската система за управление на железопътното движение е едно от най-мащабните внедрявания на цифрови технологии в железопътния транспорт, чиято цел е да замени различните национални системи за контрол и управление на влаковете в Европа. При ETCS ниво 2 данните се предават по радиовръзка към влака чрез GSM-R