fbpx

Параметрите на проектобюджета „Желязков“ – абсурдни и невъзможни

Текстът на икономиста от ЕКИП Георги Вулджев е от фейсбук профила му…

Съжалявам, че пак ще говоря за бюджета, но се налага.

Новото правителство вчера посред нощ публикува проектобюджета за 2025 и фискалната програма до 2028. Това, което предлагат е на практика същото като предложеното от служебното правителство, което всички, включително настоящите управляващи, смятаха за скандално. Промените са минимални и параметрите са все така абсурдни.

Приложил съм пряко сравнение в таблицата долу по основните параметри. Разходите са без вноската за бюджета на ЕС. Както виждате, разходите са минимални. Единственото място където са съществени, бюджетът на кабинета Желязков е по-абсурден от този на кабинета Главчев.

Става дума най-вече за очакваните приходи от ДДС. Новото правителство залага сума от 24.83 млрд. лв. спрямо 18.58 млрд. постъпления през 2024. Това е увеличение от над 6.3 млрд. лв. или 33.7%. Това, смея да твърдя, би бил най-големият едногодишен скок в постъпленията от ДДС поне от 1997 г. насам. И изглежда напълно невъзможен.

Източник: Авторът

Какво би могло да обоснове толкова феноменален ръст на приходите от ДДС? Явно не и икономическият растеж, поне според очакванията на самото правителство. Макроикономическата прогноза залага номиналния БВП да достигне 215.2 млрд. лв. през 2025, което е 6.8% ръст спрямо очакваните 201.5 млрд. през 2024. Ако допуснем, че ръстът на ДДС приходите би бил аналогичен, това ни дава 1.26 млрд. лв. Откъде ще дойдат другите 5 млрд.?

Явно трябва да ги търсим в новите данъчни политики, които правителството предвижда. Там има няколко, които са релевантни за ДДС приходите. Предвижда се по-бързо покачване на акцизната ставка върху тютюневите продукти, което ще допринесе с 49 млн. лв. и за ДДС. Отпадането на намалените ставки за туризъм, ресторанти и хляб общо ще допринесат с още 465 млн. лв.

Дотук свършват по-сигурните мерки за покачване на събираемостта на ДДС и започват спекулативните. В тази категория има две. Едни 200 млн. ДДС се очакват от мерки за борба със сивата икономика в областта на горивата. Отвъд това, общи мерки за намаляване на сивата икономика се очаква да вкарат общо 501 млн. лв. в хазната, макар че не е конкретизирано как се очаква да изглежда разпределението по данъци. Да бъдем безразсъдно щедри и да допуснем, че всичко това ще е ДДС.

Сметката пак не излиза! Абсолютният теоретичен максимум за допълнителни приходи от ДДС, благодарение на обявените дискреционни мерки, е 1.21 млрд. лв., като моето лично очакване е да са под 1 млрд. лв. дори. Някой колега да ме поправи ако греша/пропускам нещо. Тоест, както и да го смятаме, дори да приемем най-оптимистичните възможни допускания, пак остават едни 4 млрд. лв. ДДС приходи, които не е ясно откъде ще дойдат.

Тази сума се равнява на близо 1.9% от очаквания от правителството номинален БВП. Без тези пари дефицитът избива много над границата 3% от БВП. Но откъде могат да дойдат пари, за които самото правителство не представя никакво обяснение в собствения си проектобюджет?

Сметката просто не излиза. И това е само що се касае ДДС. Тепърва ще гледам по-подробно останалите пера.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"