fbpx

Пазарът на електроавтомобили страда от намаляването на държавната помощ

След рязкото увеличение на продажбите на електрически автомобили през цялата 2023 г., темпът започва да спада. Макар че през януари електроавтомобилите отбелязаха увеличение на продажбите с 28,9% на годишна база, сега те губят пазарен дял и представляват само 11% от автомобилния парк в сравнение с 14,6% през 2023 г., отбелязва latribune.fr.

Намалява ли интересът към електрическите коли? След спад от 16,9% на годишна база на продажбите през декември в Европейския съюз, пазарът на електрическите автомобили отбеляза възстановяване: 92 741 броя автомобили бяха продадени през януари, което е увеличение от 28,9% на годишна база.

Но тези цифри създават измамна представа. Всъщност, делът на електрическите автомобили в общия брой на продажбите на еропейския пазар през януари е само 10,9%, по данни на Асоциацията на европейските автопроизводители (АСЕА). А през 2023 г. той беше 14,6%. Тази загуба може да се обясни преди всичко с увеличаването на продажбите на бензинови автомобили с 4%.

Дизеловите автомобили, въпреки че отбелязват спад на продажбите през януари с 4,9% на годишна база, изпреварват електрическите с пазарен дял от 13,4%. Да не забравяме обаче, че те бяха в състояние на свободно падане в продължение на няколко години. Делът на хибридните автомобили (бензинови и дизелови) също е спаднал леко в сравнение с 2023 г., до 28,8% от пазара, като заемат второ място след бензиновите (35,2%).

Основният виновник е намаляването на държавната помощ

Възстановяване на продажбите през януари е след няколко поредни месеци на спад. Основната причина за него се крие в субсидиите, които европейските страни отпускат при закупуване на нов електромобил.

В Германия например, един от най-големите пазари на Стария континент, продажбите спаднаха рязко след внезапното прекратяване на 13 декември на помощта, предоставяна от държавата за закупуване на електрически автомобил, която беше в размер на 4500 евро за тези под 40 000 евро и 3000 евро за тези до 65 000 евро. Преди Германия, Норвегия, в края на 2022 г., също реши да затвори кранчето на субсидиите, което доведе до незабавен спад в продажбите с над 75% през първия месец!

Във Франция правителството реши в началото на февруари да намали бонуса за частни лица за закупуването на нови електрически автомобили с 1000 евро – от 5000 евро на 4000 евро. При фирмите, които купуват лекотоварни автомобили, екологичният бонус също спадна от 4000 евро на 3000 евро. Това намаление на помощта отразява необходимостта да се спази рамката на бюджета от 1,5 милиарда евро, предназначени за екологична мобилност.

Правителството преустанови също и т.нар. „социалния лизинг“. Това е програма за предоставяне срещу наем от 100 евро на месец за градските автомобили и 150 – за семейните, с опция за закупуване, като сумата не включва разходите за застраховки и подръжка. На 12 февруари беше обявено спирането на тази мярка за 2024 г., след като правителството стана жертва на нейния успех. То посочи, че е „надхвърлило“ първоначалните си цели от 20 000 коли с повече от 50 000 одобрени поръчки. Но трябва да се отбележи, че се предвижда мярката да бъде възобновена в края на 2024 г. за продажбите през 2025 г.

Ще има втора вълна в края на годината или началото на следващата. Тогава ще бъдат пуснати и нови модели. Също така искаме да си дадем малко време, за да оценим какво е проработило“, заявява Кристоф Бешу.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"