fbpx

Пекин „изригна“ срещу намерението на ЕК да разследва евтините китайски е-автомобили

Пекин остро разкритикува стартирането на разследване от Европейската комисия на китайските субсидии за електрически превозни средства (EV), наричайки го протекционистко, като предупреди, че това ще навреди на икономическите и търговски отношения, тъй като акциите на китайските производители на EV се понижиха, информира Ройтерс.

По време на годишната си реч за състоянието на съюза председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен обяви разследването, като обвини Китай, че е наводнил световните пазари с електрически автомобили, които имат изкуствено ниски цени поради огромни държавни субсидии.

Разследването, което може да доведе до наказателни тарифи, предизвика предупреждения на анализаторите за ответни действия от страна на Пекин, както и реакция от ръководители на китайската индустрия, които твърдят, че конкурентното предимство на сектора не се дължи на субсидии.

Разследването „е гол протекционистки акт, който сериозно ще наруши и изкриви глобалната автомобилна индустрия и веригата за доставки, включително ЕС, и ще има отрицателно въздействие върху икономическите и търговски отношения между Китай и ЕС“, се казва в изявление на китайското министерство на търговията, цитирано от Ройтерс.

Китай ще обърне голямо внимание на протекционистичните тенденции на ЕС и последващите действия и твърдо ще защитава законните права и интереси на китайските компании“, изтъкват още от ведомството.

Анализаторите на Eurasian Group предупреждават, че ако Брюксел в крайна сметка наложи мита срещу субсидираните китайски електромобили, Пекин вероятно ще наложи контрамерки, за да навреди на европейските индустрии.

Други анализатори сочат, че проучването може да забави разширяването на капацитета от китайските доставчици на батерии, въпреки че този ход не би трябвало да представлява голям риск за китайските производители на електромобили, тъй като те биха могли да се насочат към други развиващи се пазари като Югоизточна Азия. Все пак това може да навреди на китайските производители на електромобили, тъй като те разширяват дейността си в чужбина, изтъкват анализатори на Bernstein. Производителите ускоряват усилията си за износ, тъй като забавянето на потребителското търсене в Китай изостря производствения свръхкапацитет.

По данни на Ройтерс, листнатите в Хонконг акции на китайските производители на електромобили намалиха първоначалните загуби, като лидерът на пазара BYD затвори с 1,2%. По-малките конкуренти Geely Auto и Nio паднаха съответно с 0,5% и 0,9%. Xpeng обърна загубите до ръст от 0,4%. Листнатите в Шанхай акции на държавния автомобилен гигант SAIC, чиято марка MG е най-продаваната китайска марка в Европа, паднаха с цели 3,4%, преди да затворят с 0,3%.

Антисубсидийното разследване, инициирано необичайно от Европейската комисия, а не от жалба на индустрията, идва на фона на по-широко дипломатическо напрежение между ЕС и Китай.

Отношенията се напрегнаха поради връзките на Пекин с Москва, след като руските сили нахлуха в Украйна, както и от намерението на ЕС да разчита по-малко на втората по големина икономика в света, която е и негов търговски партньор №1.

Проучването за EV ще определи дневния ред и тона на двустранните разговори преди годишната среща на върха Китай-ЕС, която трябва да се проведе преди края на годината, с акцент върху исканията на ЕС за по-широк достъп до китайския пазар и възстановяване на търговския баланс. отношения, които Брюксел определя като „небалансирани“.

Цуй Донгшу, генералният секретар на Китайската асоциация на пътническите автомобили, призова ЕС за обективен поглед върху развитието на индустрията и да не използва произволно икономически или търговски инструменти. Цената на произведените в Китай автомобили, изнасяни за Европа, обикновено е почти двойно по-висока от тази, за която се продават в Китай, добавя той, цитиран от Ройтерс.

Официални представители на ЕС смятат, че китайските електромобили подбиват цените на местните модели на европейския пазар с около 20, усилвайки натиска върху европейските производители на автомобили да произвеждат електромобили с по-ниска цена. Европейската комисия заяви, че делът на Китай в електромобилите, продадени в Европа, се е повишил до 8% и може да достигне 15% през 2025 г.

През 2022 г. 35% от всички изнесени електрически автомобили са с произход от Китай, с 10 процентни пункта повече от предходната година, според американския мозъчен тръст Центъра за стратегически и вътрешни изследвания (CSIS). Повечето от превозните средства и батериите, от които се захранват, са били предназначени за Европа, където 16% от продадените батерии и превозни средства са били произведени в Китай през 2022 г., се казва в съобщението.

Най-големият износител от Китай обаче е американският гигант Tesla, показват данните на CSIS. Той представлява 40,25% от износа на електромобили от Китай между януари и април 2023 г., съобщава още Ройтерс.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"