След пионерския полет на братята Райт през 1903 г., авиационната индустрия направи забележителни крачки в безопасността, достъпността и достъпността. Сравняването на цените на полетите от 1970 г. до днес разкрива зашеметяващото намаление от 90,8 процента в цената на времето за летене, като трансконтиненталните полети сега са достъпни за обикновения човек. Освен това, напредъкът в авиационната технология направи летенето драстично по-безопасно днес, отколкото през 1970 г., и вероятно ще подобри безопасността на летенето в бъдеще, изтъква проф. Гейл Пули* в анализ за HumanProgress
Братя Райт поставят началото на ерата на авиацията на 17 декември 1903 г. с 12-секунден полет. Оттогава авиационните инженери и иноваторите на пазара направиха изживяването по-безопасно, по-бързо и много по-достъпно.
Например през 1970 г. цената на двупосочен билет от Ню Йорк до Лондон е била 550 долара. Служителите по това време са печелели около $3,93 на час като компенсация (заплати и обезщетения). Това предполага времева цена от около 140 часа.
Днес цената на билета падна до около $467. Сините якички сега печелят близо 36,15 долара на час, като цената на времето е 12,9 часа, спадайки с 90,8 процента: за времето, необходимо да спечелите парите за закупуване на един полет през 1970 г., днес можете да получите 10,8 полета.
Изобилието от полети се е увеличило с 980 процента, което нараства с годишен темп от 4,5 процента през последните 54 години. През същия този период световното население се е увеличило с 4,3 милиарда (117 процента), от 3,7 милиарда на повече от 8 милиарда. Всеки 1 процентен пункт увеличение на населението съответства на 8,4 процентни пункта увеличение на изобилието от полети.
Сега трансконтиненталните полети са достъпни за почти всеки. Предприемаческият капитализъм на свободния пазар не е да създава повече лукс за богатите, а да прави лукса достъпен за обикновения човек.
Въпреки че е вярно, че полетите от 70-те години на миналия век може да са имали по-просторни кабини и по-добро хранене, летенето днес е значително по-безопасно. Мрежата за авиационна безопасност проследява данните за произшествията на авиокомпаниите. Приходи от пътнически километри (RPK) е стандартен показател, използван в авиацията. На базата на тези данни, Хавиер Медиавила определи съотношението смъртни случаи на трилион RPK от 1970 г. до 2019 г., използвайки средни стойности за пет години. Съотношението е намаляло с 98,76 процента, от 3218 на 40, през този 49-годишен диапазон. Летенето е повече от 80,4 пъти по-безопасно днес, отколкото през 1970 г., а безопасността се подобрява с около 9,37 процента годишно.
Като се има предвид както цената на времето, така и безопасността, летенето е станало 868 пъти по-разпространено от 1970 г. насам (10,8 x 80,4 = 868). Без направените иновации в летенето от 1970 г. насам, самолетният билет от Ню Йорк до Лондон днес щеше да струва около 5059 долара. Само богатите можеха да си позволят трансатлантически полети през 1970 г.
Полетът от 3442 мили отнема около седем часа. Свръхзвуковият Конкорд можеше да го прелети за по-малко от три. Въпреки че днес няма налични комерсиални свръхзвукови полети, Boom Supersonic, частна компания със седалище в Колорадо, има за цел да ги върне на американските авиокомпании до 2029 г. Може би намаляването наполовина на времето за полети, ще позволи на хората да използват най-ценния си ресурс за други дейности, създаващи стойност.
*Професор Гейл Л. Пули преподава икономическа история на САЩ в Техническия университет на Юта. Той сътрудничи в Cato Institute, старши сътрудник е в Discovery Institute и член на борда на HumanProgress.org