Стойността на фрахта* на танкерите за превоз на втечнен природен газ е достигнала 10-годишен максимум, пише Financial Times, цитиран от ТАСС.
Според инвестиционната компания Clarksons Platou Securities фрахтът на LNG танкер в момента вече е 120 хиляди долара дневно, което с 50% над миналогодишните стойности.
Изданието изтъква, че цените рязко са се качили, след като ЕС е обявил, че до края на тази година тряблва да намали с две трети зависимостта си от руския газ и за внесе допълнително 50 млрд. куб. метра втечнен газ. От своя страна най-големите световни търговци се опитват да намерят танкери за превоз на втечнен газ до настъпването на зимата, тъй като санкциите срещу Русия са променили световните енергетични маршрути.
Собственици на нефтени танкери и брокери на плавателни съдове коментират, че компании от ранга на Shell, френската TotalEnergies и китайската Unipec непривично рано са започнали да работят по фрахта на танкерите за превоз на горива за заминия сезон.
Според данни на Gas Infrastructure Europe постъпилите в терминалите на газотранспортната система в Европа количества втечнен природен газ са рекордни за този месец – 10,8 млрд. куб. м.
Запасите от втечнен газ в страните от ЕС в момента с 13% над тези през 2021 година и с 12% повече от средните за петгодишен период.
*тарифа за морски и речни товарни превози