Международната морска организация (IMO) постигна споразумение за преразглеждане на нейната стратегия за 2018 г. за намаляване на емисиите на парникови газове (ПГ) от корабите. От Европейската комисия изтъкват, че това споразумение е крайъгълен камък за намаляване на въглеродния отпечатък на международния морски транспорт и гарантиране, че секторът на корабоплаването има справедлив принос за постигане на целите на Парижкото споразумение, пропорционален на неговия дял от 3% от глобалните емисии. От Брюксел отбелязват, че след като споразумението е постигнато, е важно да започне изпълнението възможно най-скоро.
Ревизираната стратегия за 2023 г. поставя цел за нетни нулеви емисии от кораби „до или около, т.е. близо до 2050 г.“. Това е голямо увеличение на нивото на амбиция в сравнение със съществуващата стратегия от 2018 г., която имаше за цел намаляване на емисиите от кораби само с 50% в същия времеви хоризонт.
Съгласувана е и траектория с индикативни контролни точки, определени за намаляване на емисиите на парникови газове от кораби с най-малко 20 % – стремейки се към 30 % – през 2030 г. и най-малко 70 % – стремейки се към 80 % – през 2040 г., и двете в сравнение с нивата от 2008 г. Комисията е готова да се ангажира заедно с държавите-членки на ЕС и други страни по IМО за прилагане на път, който е в съответствие с температурната цел на Парижкото споразумение.
Стратегията също така поставя важна цел от най-малко 5% – като се стреми към 10% – внедряване на технологии, горива и/или енергийни източници с нулеви или почти нулеви емисии на парникови газове до 2030 г. Тази цел ще задвижи прехода, като изпрати ясна сигнал към морската и горивната промишленост и стимулиране на необходимите инвестиционни решения и избор на гориво.
Еврокомисията определя и като добър напредък постигнатото по отношение на мерките за изпълнение на целите. Организацията е постигнала консенсус относно необходимостта от приемане на такива мерки до 2025 г. и че те трябва да включват стандарт, регулиращ постепенното намаляване на интензитета на парникови газове на корабните горива, и механизъм за ценообразуване на морските емисии на парникови газове. Мерките ще бъдат разработени въз основа на цялостна оценка на въздействието, която гарантира, че те ефективно намаляват емисиите от сектора, като същевременно допринасят за равни условия и честен и справедлив преход, без да изоставят никого.
Нивата на амбиция и индикативните контролни точки отчитат емисиите на парникови газове от корабните горива през жизнения цикъл с цел намаляване на емисиите в границите на енергийната система на международното корабоплаване, като по този начин се предотвратява изместването на емисиите към други сектори. В това отношение Комисията приветства одобрението на насоките относно интензитета на парникови газове през жизнения цикъл на корабните горива, което осигурява солидна основа за следващите години и гарантира, че емисиите на парникови газове са намалени.