fbpx

Принудени от обстоятелствата, руснаците с неохота купуват китайски коли

Изтеглянето на западните производители на автомобили стеснява възможностите за руските потребители и китайските производители запълват празнината, принуждавайки руснаците да преодолеят нежеланието си да „прегърнат“ китайските автомобили и да понасят по-високите цени.

Китайски марки като Haval, Chery и Geely вече представляват почти 40% от продажбите на нови автомобили в Русия, показват данни на аналитичната агенция Autostat и консултантската компания PPK. За сравнение през януари -Февруари 2022 г. делът е по-малко от 10%, което показва, как китайските марки използват огромната ниша, оставена от излизането на фирми като Renault, Nissan и Mercedes.

Има обаче проблеми – пред Ройтерс редица руски купувачи – физически лица и представителства – споделят, че качеството на някои китайски автомобили е по-ниско от западните конкуренти, а експерти от индустрията изтъкват, че китайските производители трябва да подобрят репутацията си, дори когато пазарният им дял расте.

28-годишният Степан, който все по-често кара китайски коли, когато използва услуги за споделяне на автомобили, е сред онези, които имат нужда от убеждаване.

Успях да си купя Skoda през 2022 г. Ако искате моето честно мнение, разликата (с китайските коли) е огромна“, коментира той пред агенцията.

Чешкият производител на автомобили Skoda Auto, част от Volkswagen Group, е един от няколкото западни автомобилни производители, които имаха местно производство на автомобили, а в момента е във финалната фаза на сделката за продажба на своите руски активи.

Когато купува новата си китайска кола, 74-годишният Александър търси такава, която включва шведска технология. „Вярвам, че с времето надеждността ще се подобри“, казва той. „Например знам, че (Geely) Tugella има двигател Volvo. Това ме убеди да я купя.“

Бившият президент на Русия Дмитрий Медведев коментира тези дни, че сътрудничеството с китайските производители е добро и възприятията на потребителите са остарели. „Смеехме се на някои от дизайните им, но аз отидох да се повозя с местна кола и разгледах други. Ще кажа направо: колата, която карах, със сигурност не беше по-лоша от Мерцедес“, коментира той.

Повечето западни автомобилни производители, които се бореха с местната конкуренция за пазарен дял и строяха заводи в Русия в началото на 2000-те години, прекратиха дейност миналата пролет.

Ние през целия си живот бяхме фокусиране върху европейските, японските, американските марки и не се интересувахме много от китайския пазар, който… се разви с невероятна скорост“, казва Владимир Шестак, генерален директор на Altair-Auto в Владивосток, чието представителство е специализирано в марките Mercedes-Benz и Geely. Въпреки че по-голямата част от чуждестранните фирми са напуснали Русия или са в процес на напускане, оставащите запаси и паралелният внос означава, че колите на някои компании остават в продажба засега.

Марката Lada на местния производител Avtovaz е най-популярната в Русия. Renault, чрез предишния си контролен дял в Avtovaz, имаше най-висок пазарен дял сред чуждестранните производители, до началото на войната в Украйна.

Докато китайските автомобили все повече запълват празнината, липсата на репутация остава проблем, казва експертът от автомобилната индустрия Сергей Асланян. „Да, те вече почти нямат конкуренти тук“, изтъква той. „Но това не означава, че хората бързо ще променят мнението си.“

Пазарният дял на китайските марки достигна 37,15% през януари-февруари спрямо 9,48% година по-рано, показват данните на Autostat и PPK. Продажбите на напускащи европейски, японски и корейски марки са намалели до 22,6% от 70%.

Рязкото колебание обаче идва на фона на резкия спад на продажбите на нови автомобили – с 58,8% през 2022 г., тъй като по-ниският жизнен стандарт и желанието за произведени на Запад превозни средства карат хората да намалят разходите си и да купуват повече употребявани автомобили.

В знак на нарастващо сътрудничество китайският Haval вече произвежда автомобили на местно ниво, докато в Москва възроденият от съветската епоха Москвич използва части за двигателя, дизайн и инженеринг от китайската JAC.

Друг проблем за потребителите обаче е цената. Дори Медведев се съгласява, че цената на Москвича изглежда малко висока. Model 3 струва около 2 милиона рубли ($26 195). Цените на Lada Granta, най-продаваният автомобил в Русия, започват от около 680 000 рубли.

Китайците внасят много коли, но ако говорим за цена, а не за качество, евтини коли изобщо няма“, казва Максим Кадаков, главен редактор на сп. „Зад волана“, цитиран от Ройтерс.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"